Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Kerrostalotontti paraatipaikalta asukkaiden tarjoamalla hinnalla?

Fira

Kerrostalotontti paraatipaikalta asukkaiden tarjoamalla hinnalla?

Julkaistu: 26.10.2015 klo 10:48
Julkaisija: Fira

Fira hakee ryhmärakennuttajia nettihuutokaupalla

Rakennusalaa uudistava Fira aikoo kerätä ryhmärakennuttajajoukon yksityishenkilöistä nettihuu­tokaupan avulla. Yksityishenkilöt voivat nyt ensimmäistä kertaa jättää tarjouksen asuntoon oikeuttavasta osuudesta kerrostalo­tonttiin. Firan huutokauppa on juuri avattu ja ensimmäisenä pilottihankkeena on Espoon Tapiolassa sijaitseva ker­rostalotontti, jonka Espoon kaupunki myy avoimella tarjouskilpailulla.

”Tietääksemme Suomessa ei ole aiemmin ollut mahdollista hankkia asuinkerrostalon tonttia tällaisella tavalla. Fira tarjoaa nettialustallaan huutokaupan, jonka kautta asunnosta kiinnostunut voi tutustua, minkälaisia kerrostalokoteja kohteessa on tarjolla, mitkä ovat rakennuskustannukset ja halutessaan tehdä tarjouksen asuntokohtaisesta osuudesta tonttiin. Kuka tahansa kyseiselle tontille kerrostalokotiin muuttamisesta haaveileva voi osallis­tua huutokauppaan”, kertoo Firan digitaalisista palveluista vastaava Mikael Långström.

Fira kokoaa kerrostalosta kiinnostuneista ryhmärakennuttajien sijoittajayhteisön, jonka on tarkoitus jättää kaupungille tarjous tontista.  Firan vetämä ryhmä koostuu niistä henkilöistä, jotka Firan huutokaupassa ovat tehneet korkeimman tarjouksen haluamansa asunnon osuudesta tonttiin. Korkeimmista asuntokohtaisten tonttiosuuksien hinnoista muo­dostuu lopulta ryhmän kaupungille tarjoama tontin kokonaishinta.

Kunkin asunnon hankintahinta muodostuu Firan kyseiselle asunnolle antamasta rakennuskustannusten kat­tohinnasta ja kyseiseen asuntoon ilmoittautuneen ryhmärakennuttajan kyseisestä tonttiosuudesta tarjoa­masta hinnasta. Asunnon saaminen kyseiseen hintaan edellyttää, että ryhmä tekee tontista kaupungille tarjouksen ja se voittaa tarjouskilpailun, jolloin myös hanke toteutuu.

”Tahdomme kehittää rakennusalaa parempaan suuntaan. Ryhmärakennuttaminen on sata vuotta vanha toimintatapa, jonka tahdomme herättää uudelleen henkiin. Ryhmärakennuttamisessa asun­nonhankkijat toimivat itse rakennuttajina, jolloin he pääsevät vaikuttamaan tulevan kotinsa ja ker­rostalon yhteisten tilojen ratkaisuihin alusta alkaen. Huutokaupan kautta jokainen voi määritellä sen, millä panostuksella olisi valmis osallistumaan tontin ja uuden kotinsa hankintaan. Valta anne­taan takaisin asukkaille itselleen”, sanoo Långström.

Fira toteuttaa ryhmärakennuttamisen palveluna, jolloin se vastaa kokonaisuudesta: ryhmärakennuttajien ryhmän muodostamisesta huutokaupan perusteella, tonttitarjouksen jättämisestä kaupungille sekä raken­nuksen suunnittelusta ja itse rakentamisesta. Hankkeen toteutuminen edellyttää tonttitarjouksen jättä­mistä ja tarjouskilpailun voittamista.

Espoon kaupungin tarjouskilpailussa tarjoukset on jätettävä 16.11. mennessä. Firan huutokauppa avautuu 26.10. ja sulkeutuu 9.11. Fira valitsee ryhmärakennuttajat huutokauppaan osallistuneista 14.11. mennessä.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset Firan huutokauppaan osoitteessa tapiola.ryhmarakentaminen.fi.

Lisätiedot:

Mikael Långström
Platform Developer
Puhelinnumero: 050 352 9066
Sähköpostiosoite: mikael.langstrom@fira.fi

Fira

Fira uskoo, että ainoa mahdollinen lähtökohta rakentamiselle on ihminen. Rakentaminen on palvelua, jossa rakennuksen suunnittelun lähtökohtana on sen käyttötarkoitus. Fira palvelee osallistamalla ihmisiä, soveltamalla uusia työskentelytapoja ennakkoluulottomasti, kehittymällä ja tutkimalla maailmaa jatkuvasti. Samalla Fira rakentaa fiksummin: kustannustehokkaasti, ennakoidusti ja todellista tarvetta palvellen. Fira-konserniin kuuluvat monipuolisia uudis-, korjaus- ja asuntorakentamisen hankkeita päätoteuttajana tekevä Fira Oy sekä putkiremontteihin erikoistunut Fira Palvelut Oy. Fira-konsernin pääkonttori sijaitsee Vantaalla, ja sen liikevaihtoennuste vuodelle 2015 on noin 125 miljoonaa euroa.