Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Ilmanvaihto kevätkuntoon

Ilmanvaihto kevätkuntoon

Julkaistu: 29.03.2016 klo 09:01
Julkaisija: LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Kevätaurinko innostaa ikkunoiden pesuun ja siivoukseen. Intoa kannattaa suunnata myös ilmanvaihtolaitteisiin. Keväisin erityisesti kaupunkialueiden ilma on sakeana ilmaan nousevaa pölyä, joka kulkeutuu ilmanvaihtokoneisiin. Niiden puhtaanapidolla huolehdit sisäilmankin laadusta.

Ensin kannattaa tarkistaa suodattimien puhtaus. Suodattimia löytyy sekä koneeseen otettavaa ulkoilmaa että poisjohdettavaa huoneilmaa varten. Ne tulee vaihtaa riittävän usein, sillä kumman tahansa likaantuminen aiheuttaa ilman virtaukselle vastusta, joka vähentää ilman vaihtumista asunnossa.

- Katkaise ensin ilmanvaihtokoneen virta ja varmista, ettei kukaan käynnistä konetta puhdistuksen aikana, toimialapäällikkö Arvo Ylönen LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:stä muistuttaa.

Seuraava asia kevätsiivouslistalla on ilmanvaihtokoneiden levylämmönsiirtimen pesu.

- Irrota levylämmönsiirrin ja pese se vedellä laimennetulla astianpesuaineella ja huuhtele reilulla vedellä. Samalla voi pestä ilmanvaihtokoneen sisäpuoliset pinnat. Pesun jälkeen lämmönsiirrin laitetaan takaisin paikoilleen. Lämmöntalteenotto on hyvä pitää toiminnassa kunnes lämmityskausi päättyy, Ylönen sanoo.

Jos huoneistossa on vain koneellinen poisto, kevätsiivoukseen kannattaa liittää korvausilmasäleikköjen puhdistus ja niiden suodattimien vaihto.

Ilmanvaihtoventtiilien puhdistus

Kevättoimiin kuuluu myös ilmanvaihtoventtiilien puhdistus. Pyöreät, lautasmalliset venttiilit saa irrotettua pyöräyttämällä niitä ulkokehältä. Ne kannattaa pestä miedolla saippuavedellä. Venttiilien kanssa pitää olla tarkkana, ettei vahingossa muuta niiden asentoa, jos venttiilejä ei ole lukittu. Eli pyöritä vain ulkokehää, älä venttiilin lautasosaa.

- Näillä toimenpiteillä huoneilman laatu paranee selvästi, ja pääset paremmin nauttimaan kesän tulosta. Ja jos oikeiden suodattimien hankinta tai ilmanvaihtokoneen avaaminen tuntuvat hankalilta asioilta, niin kannattaa kääntyä LVI-ammattilaisen puoleen, Ylönen vinkkaa.

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry
Toimialapäällikkö Arvo Ylönen, p. 050 309 3670, arvo.ylonen(at)lvi-tu.fi
Viestintäasiantuntija Pipsa Hiltunen, p. 0400 287 939, pipsa.hiltunen(at)lvi-tu.fi

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry on LVI-asennusalalla toimivien yritysten toimiala- ja työnantajajärjestö. Sen tehtävänä on jäsenyritysten ja toimialan liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen. Liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on noin miljardi euroa, ja ne työllistävät reilut 6 000 henkilöä. Lisätietoja www.lvi-tu.fi