Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Ikano avaa ensimmäisen liikekeskuksensa Vantaalla

Ikano avaa ensimmäisen liikekeskuksensa Vantaalla

Julkaistu: 28.03.2012 klo 12:30
Julkaisija: Attention Communication Oy

Yhteistyössä IKEAn kanssa kauppakeskuksia toteuttava Ikano Retail Centres avaa ensimmäisen Suomen kohteensa torstaina Vantaan Porttipuistossa.  IKEAn vieressä avautuva ostospaikka keskittyy sisustukseen, kodintarvikkeisiin ja vapaa-aikaan. Ikanon seuraava kohde on Kuopion uuden IKEAn yhteyteen rakennettava Matkuksen kauppakeskus, joka avautuu ensi syksynä.

Lahden moottoritien ja Kehä III:n risteyksessä Vantaalla sijaitsevan Porttipuiston palvelut paranevat entisestään, kun IKEA-yritysperheeseen kuuluva Ikano avaa ensimmäisen kohteensa Suomessa.  Torstaina 29.3. avattavan liikekeskuksen kokonaisala on noin 13 000 brm² ja vuokralaisia ovat mm. Vepsäläinen, Hong Kong,  Partioaitta Outlet, Musti ja Mirri sekä Metropoli.

Ikano Retail Centres Finlandin toimitusjohtaja  Tuire Nyberg korostaa uuden perheystävällisen ja energiatehokkaaksi rakennetun liikekeskuksen täydentävän vieressä olevan IKEAn lisäksi koko alueen tarjontaa. Ruotsissa Ikanon kaupallisia yksiköitä on jo seitsemän.

”Meillä on vahva pohjoismainen perheille suunnattu kauppakeskuskonsepti, jossa hyödynnetään IKEAn vetovoimaa. Nyt avaamme Vantaalla ja syksyllä on vuorossa aivan toista kokoluokkaa oleva Kuopion Matkus.  Lähes sadan liikkeen lisäksi saman katon alla on kahviloita, ravintoloita sekä suora yhteys IKEAan. Kuopion jälkeen jatkamme Tampereelle”, Nyberg kertoo.

Vihreitä ratkaisuja lattiasta kattoon

Vantaan Porttipuiston erikoisuuksiin kuuluu kauppakeskuksen katolle kevään ja kesän aikana rakennettava viherkatto. Helsingin yliopiston kanssa yhteistyössä toteutettavan katon pinta-ala lähentelee kahta jalkapallokenttää. Kasvien tehtävänä on hidastaa sadevesien virtausta, pienentää viemäriverkoston kuormitusta, puhdistaa ilmaa ja vaimentaa melua.

”Halumme olla IKEA:n kanssa mukana ympäristötalkoissa ja panostamme kauppapaikkojen pieneen hiilijalanjälkeen jo suunnitteluvaiheessa. Olemme ympäristöä säästävä  ja pitkäjänteisesti toimiva kiinteistökumppani ”, Nyberg toteaa.

Partioaitalle ensimmäinen Outlet-myymälä

Porttipuisto Shoppingin palvelukirjo on yhdistelmä kodinsisustusta ja vapaa-aikaa.

Partioaitta avaa siellä Suomen suurimman ulkoiluun ja retkeilyyn keskittyvän Outlet-myymälän.

”Tämä on meille ensimmäinen uutta outlet-konseptia hyödyntävä yksikkö, jossa hinta/laatu-suhde on enemmän kuin kohdallaan. Pinta-alaltaan Porttipuisto on suurin myymälämme, josta toki löytyy myös tavallisia Partioaitan tuotteita”, kertoo toimitusjohtaja Nina Ehrnrooth.

Suomen suurimpiin huonekaluketjuihin kuuluva Vepsäläinen on ollut alueella jo vuosia. Aluejohtaja Mikko Vuorelan mukaan nopeasti kehittyvä Porttipuiston alue vetää puoleensa nimenomaan sisustamisesta kiinnostuneita asiakkaita.

”Kun meille tarjoutui tällainen mahdollisuus päästä uuteen ja upeaan myymälään, oli helppo päätös lähteä mukaan. Odotukset ovat korkealla, sillä Porttipuisto tulee olemaan ketjumme toiseksi suurin myymälä”, Vuorela kertoo.

Suomen suurin Hong Kong

Tavarataloketju Hong Kongin myymälästä tulee pinta-alaltaan(4000 m2) ketjun suurin Suomessa. Samaan asemaan tähdätään kenttäjohtaja Kimmo Snyggin mukaan myös myynnillisesti. Porttipuistossa saavat lisätilaa etenkin kalastus- ja vapaa-ajan tarvikkeet.

”Olimme tehneet päätöksen Porttipuistoon tulosta jo muutama vuosi sitten. Alueen valtteja ovat valmiit asiakasvirrat, keskeinen sijainti, hyvät liikenneyhteydet ja pysäköintipaikat. Toki myös uuden liikekeskuksen energiatehokkaat ratkaisut ovat plussaa”, Snygg listaa.

Vantaan Porttipuiston rakentajana on ollut Peab ja rakennuttajana Consti Talotekniikka Oy.

Tuire Nyberg, toimitusjohtaja, Ikano Retail Centres Finland Oy +358 40 562 1106 tuire.nyberg@ikano.fi

Nina Ehrnrooth, toimitusjohtaja, Partioaitta Oy, +358 405800374 nina.ehrnrooth@partioaitta.fi

Mikko Vuorela, aluejohtaja, Vepsäläinen Oy, +358 40 349 6000 mikko.vuorela@vepsalainen.com

Kimmo Snygg, kenttäjohtaja, Hong Kong Tavaratalot Oy, +358 400 459773 kimmo.snygg@hongkong.fi

IKANO RETAIL CENTRESIN OMISTAVAT IKANO FASTIGHETER JA IKEA. YRITYS OMISTAA, JOHTAA JA KEHITTÄÄ KAUPPAPAIKKOJA IKEA-TAVARATALOJEN YHTEYTEEN RUOTSISSA, SUOMESSA, NORJASSA JA TANSKASSA. IKANO FASTIGHETER ON PITKÄJÄNTEINEN KIINTEISTÖOMISTAJA JA PROJEKTIKEHITTÄJÄ SEURAAVISSA LIIKESEGMENTEISSÄ: IKANO RETAIL CENTRES, IKANO KONTOR JA IKANO BOSTAD. IKANO FASTIGHETER KUULUU KAMPRADIN PERHEEN OMISTAMAN IKANOON. IKANO ON KANSAINVÄLINEN YRITYSRYHMÄ, JOKA TOIMII TOIMIALOILLA RAHOITUS, KIINTEISTÖ, VAKUUTUS, OMAISUUDENHOITO JA VÄHITTÄISKAUPPA. LISÄTIETOJA LÖYDÄT TÄÄLTÄ:WWW.IKANORETAIL.SE, WWW.IKANOFASTIGHETER.SE.