Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Hämeenlinnan oikeustalon tilat uudistuvat

Hämeenlinnan oikeustalon tilat uudistuvat

Julkaistu: 16.06.2015 klo 14:00
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Hämeenlinnan oikeustalon tilojen tulevasta käytöstä on sovittu. Valtioneuvoston raha-asiainvaliokunta on 10.6. puoltanut uusien vuokrasopimusten laatimista.  Kiinteistön omistaja on Renor Oy, jolta Senaatti-kiinteistöt vuokraa toimitilat oikeusministeriölle. Oikeustalo sijaitsee Arvi Kariston kadun ja Raatihuoneenkadun kulmauksessa, Hämeenlinnan keskustan alueella. Tiloissa toimivat jatkossa Kanta-Hämeen käräjäoikeus, Hämeenlinnan hallinto-oikeus, Kanta-Hämeen ulosottoviraston päätoimipaikka ja rakennuksessa on tiloja myös oikeusministeriön talousyksikölle. Tilojen kokonaislaajuus on 4700 m², ja niissä tulee toimimaan noin 135 työntekijää.

Muutostöiden ansiosta käräjäoikeuden ja hallinto-oikeuden toiminnat voidaan Hämeenlinnassa keskittää jatkossa yhteen toimipisteeseen.  Kanta-Hämeen käräjäoikeuden Forssan kanslian tiloista luovutaan, samoin hallinto-oikeuden tiloista Linnankadulla. Kanta-Hämeen ulosottoviraston Forssan ja Riihimäen toimipaikkoihin ei tule muutoksia.

Tilauudistuksen yhteydessä rakennuksen toimitilaturvallisuutta parannetaan. Asiakaspalvelualueet ovat selkeästi omilla rajatuilla alueilla. Tilojen käyttöä tehostetaan ja tiivistetään osin monitoimitilaympäristöksi.  Jatkossa kaikki Kanta-Hämeen käräjäoikeuden suulliset käsittelyt tapahtuvat Hämeenlinnan oikeustalossa. Valmistelusaleihin tehdään muutoksia, muutoin istuntosalialueelle ei kohdistu merkittäviä uudistuksia.

Uudistetut tilat valmistuvat vuoden 2016 alussa.

Kari Kiesiläinen, Oikeusministeriö, Oikeushallinto-osasto, ylijohtaja, 0295 150 138, kari.kiesilainen@om.fi
Jorma Heinonen, Senaatti-kiinteistöt, toimialajohtaja, 0205 811 208, jorma.heinonen@senaatti.fi

Senaatti-kiinteistöt on valtion liikelaitoksena toimiva työympäristö- ja toimitila-asiantuntija. Haluamme yhdessä asiakkaidemme kanssa tehdä Suomen valtiosta uusien työnteon tapojen edelläkävijän ja luoda työympäristöjä joissa innostutaan, onnistutaan ja viihdytään. Huolehdimme valtion kiinteistövarallisuudesta yhteiskuntavastuullisesti ja luomme osaamisellamme arvoa yhteiskunnalle. www.senaatti.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon