Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Euroopan Taimitarhajärjestö ENA:n 25-vuotisjuhlapuun istutus

Euroopan Taimitarhajärjestö ENA:n 25-vuotisjuhlapuun istutus

Julkaistu: 18.10.2016 klo 08:33
Julkaisija: Puutarhaliitto ry

Tapahtuma alkaa 19.10.2016 12:00.

Helsinki, Hermanninpuisto, Eläinlääkärinkatu

European Nurserystock Association ENA juhlistaa 25-vuotistaivaltaan istuttamalla 25 puuta eri puolille Eurooppaa samana päivänä 19.10. Järjestö haluaa tällä tavoin tuoda esille puiden suuren merkityksen viheralueilla ja erityisesti kaupunkiympäristössä. Kaksikymmentäviisi puuta edustavat järjestön juhlavuotta ja kertoo samalla, kuinka monta miljardia tainta on kasvatettu Euroopan taimitarhoilla viimeisen 25 vuoden aikana.

Taimistoviljelijät ry on ollut Suomesta mukana ENA:ssa 2000-luvun alusta lähtien. Tällä hetkellä ENA:aan kuuluu 19 jäsenmaata. ENA:n jäsenjärjestöihin kuuluu Euroopassa 17 000 taimitarhaa, jotka kasvattavat monivuotisten kasvien taimia yli 100 000 hehtaarilla ja työllistävät yli 100 000 henkilöä.

Suomessa juhlapuu - metsälehmus, Tilia cordata 'Greenspire' - istutetaan Helsingissä rakenteilla olevaan Hermanninpuistoon 19.10. klo 12.00. Istutustapahtumassa lapion varteen tarttuvat Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen, Puutarhaliiton toimitusjohtaja Timo Taulavuori ja Viherympäristöliiton pääsihteeri Seppo Närhi. He käyttävät tilaisuudessa puheenvuoron puiden ja viheralueiden merkityksestä kaupunkiympäristössä.

Jokaisella taimella on tarinansa. Kun pihaan tai puistoon istutetaan taimi, on siihen liittynyt taitoa, tietoa ja monen ammattilaisen työtä. Ketju on alkanut kasvinjalostajasta tai erikoismuodon löytäjästä ja jatkunut taimistoviljelijälle, joka on lisännyt ja kasvattanut taimia niin, että ne ovat valmiita toimitettavaksi istutuksiin ja selviämään avarassa maailmassa.

ENA:n jäsenet kunnioittavat juhlaistutuksellaan kaikkia taimistoviljelijöitä kautta aikojen alkaen muinaisista kulttuureista nykyajan huippuosaajiin. Taimitarhaviljelyn pitkän historian aikana ammattikunta on kokeillen kehittynyt nykyiselle tasolleen ja tuottaa kaikkialle viihtyisää ja terveellistä ympäristöä.

Tiedotusvälineet ovat tervetulleita istutustapahtumaan.

Lisätiedot:

Taimistoviljelijät ry/Jyri Uimonen
jyri.uimonen@puutarhaliitto.fi
p. 040 827 4833

Puutarhaliitto kasvattaa hyvinvointia. Puutarhaliitto haluaa parantaa suomalaisten hyvinvointia tasokkaan puutarhatuotannon, terveyttä edistävien tuotteiden, viihtyisien viheralueiden ja innostavan puutarhaharrastuksen kautta. Tavoitteena on edistää yritys- ja harrastustoiminnan elinvoimaisuutta.