Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » EU:n energiadirektiivi kääntää katseet energiatehokkuuteen: Energiakatselmuksella energiakustannukset hallintaan

Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Julkaistu: 25.10.2013 klo 08:00
Julkaisija: Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Viime vuoden lopussa EU:ssa vahvistettu energiatehokkuusdirektiivi edellyttää kansallisen lainsäädännön voimaantuloa ensi kesänä. Direktiivin tavoitteena on edistää EU:n vuodelle 2020 asettaman 20 prosentin energiansäästötavoitteen saavuttamista. Energiatehokkuuteen kannattaa panostaa, sillä se hidastaa ilmastonmuutosta ja tuo yrityksille kustannussäästöjä.

– Käytännössä energiansäästötavoitteeseen on vielä matkaa, ja direktiivillä halutaan vaikuttaa suuryritysten johtamiseen ja energiankäytön hallintaan sekä velvoittaa energiakatselmusten tekemiseen, kertoo liiketoimintajohtaja Jukka Akselin energia-alan asiantuntijayritys Energiakolmio Oy:stä.

Yritys tarjoaa asiakkailleen energian hankintaan, myyntiin ja käytön tehostamiseen liittyviä palveluita Suomessa, muissa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Energiakolmion asiakkaina on kolmannes Suomen kunnista ja kaupungeista ja yli puolet sadasta suurimmasta yrityksestä. Viidennes Suomen kokonaissähkönkulutuksesta kulkee Energiakolmion kautta.

EnerKey’n seurantatiedolla kulutuspiikit kuriin
Tällä hetkellä voimassa oleva direktiivi ottaa kantaa mm. energiakatselmusohjelmiin, mittaamiseen ja laskutukseen. Uuden direktiivin ehkä merkittävimmät muutokset aiempaan koskevat energiahallintajärjestelmiä, energiakatselmusohjelmia ja tehokkuusvaatimuksia. Keskeisin kohderyhmä näille määräyksille ovat suuret yritykset, esimerkiksi teollisuus, kiinteistöomistus ja kaupan ketjut.

Energiakolmio tarjoaa asiakkailleen palveluja, joilla energiatehokkuutta voidaan parantaa vaatimusten edellyttämällä tavalla. Energiatehokkuuspalvelujen pohjalla on web-pohjainen EnerKey-energiahallintajärjestelmä.
– Neljännestä Suomen kiinteistökannasta seurataan meidän Enerkey- järjestelmällämme. Keräämme etäluentaa käyttäen järjestelmään tuntipohjaista energiankulutustietoa, jota raportoidaan ja analysoidaan tunnusluvuin Enerkeyllä asiakkaille. Kerätyn tiedon pohjalta voimme vertailla eri kiinteistöjen kulutustietoja sekä tehdä energiakustannusseurantaa tuntitasolta vuositasolle. Jos aseteltu tavoitekulutus ylittyy, järjestelmä hälyttää, Akselin kertoo.

EnerKey mahdollistaa energiansäästötoimenpiteiden suunnittelun ja toteutuksen. Kustannusraportoinnin avulla voidaan tarkastella kiinteistöjen toteutuneita energiakustannuksia halutuilla ajanjaksoilla. Palvelu soveltuu sähkön, kaukolämmön ja käyttöveden lisäksi muidenkin energiamuotojen seurantaan.
– Elinkaaripalvelumme analysoivat kiinteistösalkkujen energiatehokkuutta pohjakuor­maa, energiankäyttöprofiilia ja tunnuslukuja käyttäen. Teemme kulutuksen pohjalta analyysejä esimerkiksi siitä, miten kulutus on jakautunut päivällä, yöllä tai eri vuodenaikaan. Näillä analyyseillä kohdennetaan tehokkaasti tarkemmat selvitykset, esimerkiksi energiakatselmukset, ongelmakiinteistöihin.

Energiakatselmus paljastaa kiinteistöjen energiataloudellisuuden. Katselmuksessa analysoidaan kiinteistön energian ja veden kulutus ja tarpeenmukaisuus sekä laaditaan energiatase. Tuloksena laaditaan suositus säästötoimenpiteistä ja arvio niiden takaisinmaksuajasta.
Akselinin mukaan energiakatselmus maksaa itsensä parhaimmillaan takaisin alle vuodessa ja sen toteutukseen voi hakea tukea ELY-keskukselta.
– Useimmat toimenpiteeet eivät edellytä lainkaan investointeja, ja monien investointien takaisinmaksuaika jää 3-5 vuoteen. Tämä tekee katselmusprojektista  houkuttelevan, hän kertoo.

Lisätietoa ja yhteydenotot: http://bit.ly/1azrvTc

Editori Helsinki Oy - yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi

Lisätiedot: Valtteri Rantalainen | p. 09 4241 2223 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi | www.editorhelsinki.fi