Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Ammatillinen koulutus etääntyy työelämän tarpeista

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Ammatillinen koulutus etääntyy työelämän tarpeista

Julkaistu: 30.01.2014 klo 13:45
Julkaisija: LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Ammatillisen koulutuksen tarkoituksena on valmentaa nuoria työelämään ja antaa heille hyvät eväät työelämään siirtymiseen. Nyt ammatilliseen koulutukseen suunnitellut muutokset suuntaavat sitä pois työelämän tarpeista.

Viime aikoina uutisoiduissa jutuissa ei ole juurikaan otettu kantaa siihen, mitä työelämässä odotetaan nuorilta työntekijöiltä.

-  Tärkeintä on perussääntöjen hallinta eli työaikojen noudattaminen, työyhteisöön sopeutuminen ja sitoutuminen annettujen tehtävien suorittamiseen, asiantuntija Juha-Ville Mäkinen LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:stä sanoo.

Mäkinen miettii miten vähenevä lähiopetus, lisääntyvä verkko-opiskelu ja lukujärjestysten sirpaloituminen tukevat nuorten kasvua mainittujen pelisääntöjen noudattajiksi. Kyseessä on kuitenkin kasvatus, jossa aikuisten ohjaus ja läsnäolo ovat erittäin tärkeitä.

Lähiopetuksen tilalle julkisuudessa tarjotut etäopetus tai työpaikoilla tapahtuva oppiminen eivät Mäkistä vakuuta.

-  Asianmukaisesti hoidettu etäopetus vaatii opettajien resursointia ja sen esittäminen säästökeinona tuntuu epäuskottavalta. Samaten opiskelijoiden lähettäminen työssä oppimiseen ilman todellista ohjausta ja asioiden suunnitelmallista hoitamista on lähinnä heitteille jättöä, Mäkinen jatkaa.

Hänen mukaansa olisikin reilumpaa puhua asioista oikeilla nimillä. Jos tutkintojen ammattitaitovaatimuksia ei noudateta vaan ammatillisen koulutuksen tarkoitus on toimia sosiaalipolitiikan välineenä, niin ei sitä tarvitse selitellä koulutuksen tehostamisella.

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry
Asiantuntija Juha-Ville Mäkinen, puh. 045 899 9388, juha-ville.makinen(at)lvi-tu.fi
Viestintäasiantuntija Pipsa Hiltunen, puh. 0400 287 939, pipsa.hiltunen(at)lvi-tu.fi

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry on LVI-asennusalalla toimivien yritysten toimiala- ja työnantajajärjestö. Sen tehtävänä on jäsenyritysten ja toimialan liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen. Liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on yli miljardi euroa, ja ne työllistävät reilut 6 000 henkilöä. Lisätietoja www.lvi-tu.fi

LVI-TU on vahva erikoisurakointiliitto osana Rakennusteollisuus RT:tä.