Etusivu » Tiedotteet » Kiinteistöt » Ajankohtaista Pohjois-Karjalasta: Uusiutuvan energian osaaja ponnisti Mestarien liigaan

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 12.11.2015 klo 10:21
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Joensuulainen, hybridilämmitysjärjestelmiin erikoistunut Polarsol on kotimaan ohella suunnannut rohkeasti vientimarkkinoille. Teknologian potentiaali noteerattiin myös EU:n Horisontti 2020 –ohjelmassa, josta lohkesi rahoitusta kansainvälistymiseen.

”Onhan tämä hienoa. Nousimme Pohjois-Karjalasta suoraan pk-yritysten Mestarien liigaan”, tiivistää joensuulaisen Polarsolin toimitusjohtaja Anton Serbin työlään, mutta menestyksekkään Horisontti-haun saldon.

Vuonna 2009 perustettu yritys sai kesän korvalla myönteisen rahoituspäätöksen pk-instrumentista. Teknologian ytimessä on Venäjältä Suomeen kotiutuneen Serbinin kehittämä ja patentoima lämmönvaihdin, jossa on samassa paketissa sekä aurinkokeräin että ilmalämpöpumpun radiaattori. Sitä voidaan hyödyntää muun muassa lämpöakuissa, lämminvesivaraajissa ja hukkalämmön talteenotossa.

”Käytännössä kiinteistön ja käyttöveden lämmitys voidaan hoitaa myös Suomen ilmastossa läpi vuoden aurinkoenergialla ja kiinteistön omalla hukkalämmöllä. Hybridijärjestelmämme tuottaa keskiarvoltaan jopa kaukolämpöä edullisempaa energiaa”, Serbin hehkuttaa.

Katse suoraan Horisonttiin

Polarsolin asiakkaina on omakotiasujia, teollisuutta ja julkista sektoria. Kotimarkkinoiden ohella vientikauppaa on viritelty menestyksekkäästi etenkin itäiseen Eurooppaan. Tuorein sopimus on lokakuussa varmistunut kolmen miljoonan euron arvoinen järjestelmätoimitus Kazakstaniin.

”Tähtäämme globaaliksi toimijaksi, sillä markkinapotentiaalia löytyy ympäri maailmaa. Toteutettuja pilottikohteita on muun muassa Virossa, Venäjällä, Ukrainassa, Tsekissä ja Kanadassa.”

Kansainvälistyminen oli myös yksi tärkeä peruste lähteä kisaamaan Horisontti-rahoituksesta. Hakuprosessi tiedettiin pienelle yritykselle varsin työlääksi, mutta silti siihen päätettiin panostaa. Tarkka ja huolellinen työ kantoi sittemmin myös hedelmää.

”Hakuprosessi on hyvin muodollinen ja melko byrokraattinen. Pelkästään komission osallistujaportaaliin liittyminen, käyttäjätunnusten saaminen ja navigoinnin oppiminen vei useita päiviä – ja välillä myös hermot”, Serbin tunnustaa.

Varsinaisen kirjoitustyön lisäksi kannattaa kuulemma varata aikaa sisäisiin palavereihin, joissa käydään läpi hakuprosessin vaatimia tietoja. Liiketoimintasuunnitelmaa on puolestaan päivitettävä ainakin myynnin ja markkinoinnin osalta.

Uutta putkeen

Joensuulaiset energiaekspertit saivat tukea ja apua hakemuksen valmisteluvaiheessa myös Tekesistä EUTI-yksiköstä ja H2020-ohjelman NCP-yhteyshenkilöltä. Lisäksi hyödynnettiin tekes.eu-sivustoa ja komission verkkosivuilla olevia oppaita. Hyvää evästystä tarjosi myös H2020 pk-instrumentin esittelytilaisuus.

”Pk-instrumentin ykkösvaiheen rahoitusmäärään nähden hakuprosessi on aika raskas, toisaalta samalla prosessilla pääsee jatkossa hakemaan seuraavaan vaiheeseen. Meille tuo panostus oli ehdottomasti kannattava, sillä aiomme hakea myös kakkosvaiheen rahoitusta”, Serbin kertoo.

Lähikuukausina Polarsolissa keskitytään myös IPR-suojaan, sillä yhtiön kilpailukyky perustuu pitkälti teknologiseen etumatkaan. H2020-projektin ensimmäisessä vaiheessa aiotaan selvittää IPR-suojan taso ja tehdä siihen tarvittavat muutokset. Lisäksi tutkitaan, olisiko lisenssipohjainen valmistus mahdollista esimerkiksi Aasiassa sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikassa.

”Tässä voimme käyttää apuna Horisontti-ohjelman kustantamaa asiantuntijaa, mikä on iso etu. Positiivinen rahoituspäätös on tuonut jo lisää tunnettuutta, uskottavuutta ja lisäpotkua markkinointiin”, toimitusjohtaja kiittelee.

Anton Serbin, toimitusjohtaja
PolarSol Oy
anton.serbin (at) polarsol.com

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *