Etusivu » Tiedotteet » Kemianteollisuus » Vuoden 2016 Millennium-teknologiapalkinnon voittajaehdokkaiden haku alkaa tänään

Tekniikan Akatemia

Julkaistu: 16.03.2015 klo 12:59
Julkaisija: Tekniikan Akatemia

LinkedIn | Facebook | Twitter

Tekniikan Akatemia TAF avaa tänään vuoden 2016 Millennium-teknologiapalkinnon nimeämiskauden. Ehdokkaita palkinnon saajiksi voivat esittää yliopistot, tutkimuslaitokset ja muut akateemiset toimijat sekä yritykset maailmanlaajuisesti. Palkinto on avoin kaikille teknologian aloille ja kaikkien maiden kansalaisille ja palkinnon saajaksi voi esittää joko yksittäistä tutkijaa tai tutkijaryhmää. Nimeämisiä voi esittää 31.7.2015 asti. Palkinnon voittaja julkistetaan huhtikuussa 2016.

Joka toinen vuosi jaettava miljoonan euron Millennium-teknologiapalkinto on yksi maailman suurimmista tiede- ja teknologiapalkinnoista. Palkinto jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 2004. Se annetaan teknologiainnovaatiolle, joka auttaa ratkaisemaan ihmiskunnan suuria haasteita ja tukee kestävää kasvua. Palkittavalla innovaatiolla on oltava näyttöä käytännön sovelluksista ja sen tulee saada aikaan uutta tutkimusta.

Palkinnon voittajat ovat alojensa johtavia tutkijoita, jotka ovat tyypillisesti uransa aktiivivaiheessa. Kaksi Millennium-teknologiapalkinnon saajaa on myöhemmin saanut myös Nobel-palkinnon: jo vuonna 2006 LED-valojen kehittäjänä palkittu Shuji Nakamura sai vuoden 2014 fysiikan Nobel-palkinnon ja vuonna 2012 Millennium-palkittu kantasolututkija Shinya Yamanaka lääketieteen Nobel-palkinnon samana vuonna.

“Nyt seitsemättä kertaa jaettava Millennium-teknologiapalkinto on osoittautunut tiedepalkintojen tienraivaajaksi: palkinto on järjestelmällisesti myönnetty innovaatioille, joilla on vahva tieteellinen pohja, käytännön sovelluksia ja lupaavat jatkokehitysmahdollisuudet. Palkinto on tuonut kansainvälistä näkyvyyttä ja tiedeyhteisön huomiota tällaisille innovaatioille ja on siten tukenut uusien ratkaisujen kehittämistä ihmiskunnan suuriin haasteisiin”, sanoo Tekniikan Akatemian toimitusjohtaja, TkT Juha Ylä-Jääski.

Tekniikan Akatemian yhteistyökumppaneina Millennium-teknologiapalkintoon liittyvässä työssä on johtavia suomalaisyrityksiä sekä valtiollisia ja akateemisia toimijoita. Suomen johtava tekninen yliopisto Aalto-yliopisto on Tekniikan Akatemian strateginen kumppani ja mm. tekee ehdotukset uusista jäsenistä palkinnon kansainväliseen palkintolautakuntaan.

”Millennium-teknologiapalkinnolla on hyvin samansuuntaiset tavoitteet kuin Aalto-yliopistolla. Annamme mielellämme parhaan asiantuntemuksemme palkittavan innovaation tieteellisen merkityksen arviointiin”, toteaa Aalto-yliopiston rehtori, professori Tuula Teeri.

Perusteellinen arviointiprosessi

Millennium-teknologiapalkinnon nimeämiset seuloo ja arvioi johtavista tutkijoista muodostettu kansainvälinen palkintolautakunta, jonka jäsenet edustavat eri tieteenaloja ja maantieteellisiä alueita. Nimeämisiä arvioitaessa keskeisenä kriteerinä on, että innovaatio on jo osoittanut hyödyttävänsä suurta osaa ihmiskunnasta ja edistää kestävää kasvua.

Perusteellisen arviointiprosessin jälkeen palkintolautakunta tekee ehdotuksen voittajasta Tekniikan Akatemian hallitukselle, joka valitsee voittajan.

Palkintolautakunnassa on kahdeksan jäsentä ja sen puheenjohtaja on aina suomalainen. Vähintään kaksi jäsentä vaihtuu aina palkintokierroksittain. Yhden jäsenen toimikausi kestää enintään neljä palkintokierrosta eli kahdeksan vuotta.

Kansainvälinen palkintolautakunta 2015–2016

Professori Jarl-Thure Eriksson, Suomi, palkintolautakunnan puheenjohtaja

Professori Jaakko Astola, Suomi

Dr. Craig R. Barrett, USA

Dr. Hans-Joachim Freund, Saksa

Akateemikko Riitta Hari, Suomi

Professori Sir Peter Knight, Iso-Britannia

Tutkimusprofessori Merja Penttilä, Suomi

Dr. Ayao Tsuge, Japani

TkT Juha Ylä-Jääski, Suomi, palkintolautakunnan sihteeri

LISÄTIETOJA:

Juha Ylä-Jääski, toimitusjohtaja, Tekniikan Akatemia TAF, puh. 040 903 0606

Niina Suhonen, viestintä- ja markkinointipäällikkö, Tekniikan Akatemia TAF, puh. 040 8439 438

www.taf.fi

NIMEÄMISET:

Nimeämiskriteerit ja nimeämisasiakirjat ovat osoitteessa www.millenniumprize.fi/cfn

Nimeämisaineiston tulee olla englanniksi ja se tulee toimittaa Tekniikan Akatemiaan 31.7.2015 mennessä osoitteessa www.millenniumprize.fi/cfn

Nimeämisiin liittyvät yksityiskohtaiset ohjeet ja kysymykset: juha.yla-jaaski@taf.fi

Nimeämisesite
Nimeämisvideo

Millennium-teknologiapalkinnon yhteistyökumppanit:

Aalto-yliopisto, FIM, Neste Oil, Nokia, Kone, Outotec, SEB, Vaisala

Tekniikan Akatemia edistää teknologiaa tukemalla innovatiivisuutta ja uutta teknologiaa kehittävää tieteellistä tutkimusta, joka vaikuttaa myönteisesti ihmisten elinolosuhteisiin ja rakentuu inhimillisille arvoille. Tuomme yhteen alan toimijat rakentamaan teknologia-Suomea. Tekniikan Akatemia jakaa joka toinen vuosi kansainvälisen Millennium-teknologiapalkinnon. Palkinto on perustettu vuonna 2002.