Etusivu » Tiedotteet » Kemianteollisuus » Vappupallon heliumia ei saa vetää henkeen

Oy AGA Ab

Vappupallon heliumia ei saa vetää henkeen

Julkaistu: 22.04.2016 klo 11:01
Julkaisija: Oy AGA Ab

Heliumilla täytetyt ilmapallot ovat vappuna tuttu näky katukuvassa.  Kaasuyhtiö AGA muistuttaa, että helium nostaa pallon ilmaan turvallisesti, mutta hengitettynä se on erittäin vaarallista.

”Heliumia ei kannata vetää henkeen edes pilailun vuoksi, sillä kaasujen hengittäminen huvikseen on jopa hengenvaarallista”, muistuttaa tuotepäällikkö Jouni Ilvonen kaasuyhtiö AGAsta.

Äänen muuttuminen normaalia korkeammaksi johtuu siitä, että helium muuttaa äänihuulten värähtelytaajuutta. Hengitettynä helium syrjäyttää hapen keuhkoista. Tilannetta ei voi verrata hengityksen pidättämiseen, sillä keuhkoille tutut happi ja hiilidioksidi ovat erilaisia kaasuja kuin helium: helium ei synnytä keuhkoissa hengittämisrefleksiä.

Ilvosen mukaan heliumilla täytetyt vappupallot ovat  yhtä turvallisia kuin serpentiinit ja viuhkatkin, kunhan kaasu pidetään pallossa, eikä sitä imetä keuhkoihin.

Yhteyshenkilö:
Tuotepäällikkö Jouni Ilvonen
puh. 0400 441 584, e-mail jouni.ilvonen@fi.aga.com, www.aga.fi

Oy AGA Ab

Oy AGA Ab on osa Linde Groupia, joka on maailman johtavia teollisuuskaasu- ja teknologiayhtiöitä. Linde Groupilla on noin 65 500 työntekijää yli 100 maassa. Suomen AGA on osa Linde Groupin Pohjois-Euroopan yksikköä, johon kuuluvat kaikki Pohjoismaat sekä Baltian maat. AGA on alueensa johtava teollisuuskaasujen toimittaja, jonka kokonaisratkaisuihin sisältyvät mm. kaasut, kaasulaitteistot, prosessiosaaminen sekä koulutus- ja huoltopalvelut. AGAn kehittynyt kaasuteknologia auttaa asiakkaita parantamaan kannattavuutta, turvallisuutta ja laatua sekä suojelemaan samalla ympäristöä.