Etusivu » Tiedotteet » Kemianteollisuus » Ajankohtaista Varsinais-Suomesta: MetGenin entsyymit tuovat metsäteollisuudelle miljoonasäästöt

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 29.04.2015 klo 15:01
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Prosessin nopeuttaminen, energiansäästö ja ympäristörasituksen pienentäminen ovat jatkuvia haasteita muun muassa paperi- ja selluteollisuudelle. Kaarinalaisen MetGen Oy:n kehittämät entsyymit tarjoavat niihin vihreän ratkaisun, joka vakuutti myös EU:n Horisontti 2020 -rahoittajat.

Vuonna 2008 perustetun MetGenin bisnesidea on sinällään yksinkertainen: yhtiön tavoitteena on nopeuttaa asiakkaan tuotantoprosessia, kutistaa energialaskua ja pienentää tuotannon ympäristökuormaa. Hienon ohjauselektroniikan ja järjestelmien sijaan temppu tehdään kemiallisesti entsyymeillä, joita MetGen kehittää räätälintyönä mm. paperi- ja selluteollisuuden.

Idean ytimessä ovat luonnossakin esiintyvät hajottajaentsyymit, joita muunnellaan eri prosesseihin sopiviksi. Parhaimmillaan ne saadaan kestämään jopa 90 asteen lämpötiloja ja tekemään hajotustyötään moninkertaisesti normaalia nopeammin.

Esimerkiksi paperitehtaille tämä tarkoittaa vuositasolla todella huomattavaa energiansäästöä.

"Räätälöityjä entsyymejä voidaan hyödyntää myös jätepohjaisten biopolttoaineiden valmistuksessa sekä jätevesien puhdistuksessa. Tulevaisuudennäkymät ovat tältä pohjalta vähintäänkin lupaavat", lisää toimitusjohtaja Alex Michine.

Tähtäimessä ykköstila

Tutkimuslähtöinen yhtiö on tuomassa ensimmäisiä tuotteitaan markkinoille, joten liikevaihto on vielä pieni. Läpimurto on Michinen mukaan kuitenkin jo käsillä.

"Toteutuessaan se tarkoittaa todella nopeaa ja agressiivista kasvua. Tavoitteemme on nousta lignoselluloosapitoisten biomassojen entsyymikäsittelyn globaaliksi ykköseksi", toimitusjohtaja visioi.

Entsyymibisneksen potentiaali on noteerattu myös rahoittajaportaassa, joita MetGen on kiinnostanut alusta lähtien.

Tekesin startup-lainan ja NIYn lisäksi MetGen on saanut matkan varrella rahoitusta muun maussa Averasta, Finnverasta ja Suomen Teollisuussijoituksesta. Tärkeitä ovenavaajia ovat olleet myös vuonna 2010 voitettu European Venture -sijoittajakisa, ranskalainen Sofinnova Partners sekä sveitsiläinen Emerald Technology Venture -rahasto.

Pk-instrumentista lisäpotkua

Hiljattain yhtiö sai positiivisen rahoituspäätöksen Horisontti 2020 -ohjelman pk-instrumentista.

"Pk-instrumentti tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden saada rahoitusta ja löytää juuri meille sopivia yhteistyökumppaneita ilman isoa konsortiota", Michine toteaa.

Kehuja saa myös jo vuosia jatkunut kumppanuus Tekesin kanssa.

"Tekesin tuki ja asiantuntemus on ollut todella tärkeää, kun olemme vieneet tuotettamme laboratoriosta teollisen tuotannon tasolle. Samalla olemme myös päässeet yli monen yrityksen kohtaloksi koituvasta kuoleman laaksosta", toimitusjohtaja lisää.

Kuvateksti:
MetGenin innovaatio perustuu hajottajaentsyymeihin, joita muunnellaan muun muassa metsäteollisuuden prosesseihin sopiviksi. Laboratoriossa Veera Hämäläinen, Anu Suonpää ja Klara Birikh.

Tekes on yritysten, yliopistojen, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten haastavien tutkimus- ja kehitysprojektien ja innovaatiotoiminnan rahoittaja ja aktivoija. Tekes palvelee suomalaisen elinkeinoelämän ja tutkimuksen uudistumista. www.tekes.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki