Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Vältä jäätymisvahinko kesäasunnolla

Uponor

Vältä jäätymisvahinko kesäasunnolla

Julkaistu: 06.10.2016 klo 09:15
Julkaisija: Uponor

Kesäasuntojen varustaminen talvea varten on ajankohtaista juuri nyt, sillä mökin talvisuojaus pitää tehdä ennen ensimmäisiä pakkasia. Vesi-, vuoto- ja jäätymisvahinkoja vastaan voi varautua helposti etukäteen. Kokosimme kolme vinkkiä, joilla suojaat arvokkaan omaisuutesi talven aikana.

1. Sulje päävesihana, kun olet mökiltä pois pidemmän aikaa. Varmista vedensaanti ja suojaa ulkona olevat putket esim. käyttämällä lämmitettyä ja eristettyä erikoisputkea.
  2. Huolehdi ilmanvaihdosta ja riittävästä lämpötilasta sisällä.
  3. Tarkista ja korjaa tarvittaessa ulkopuolisten vesien ohjaus mm. kattovedet ja salaojat.

Jos mökki jätetään talven ajaksi kylmäksi, silloin putkistojen ja lvi-laitteiden tarkka tyhjennys on olennaista. Muista myös vesilukot ja lattiakaivot. Muuten samat neuvot pätevät sekä kesäasuttavaan – että talviasuttavaan mökkiin.

Vedensaannin varmistaminen läpi talven

Hyvin varustellulla ja talviasuttavalla mökillä päävesihanat on aina syytä sulkea, jos mökiltä ollaan pois pidempiä aikoja. Näin estetään mahdollinen vuotovahinko sisätiloissa. Ulkona vesiputkien jäätymistä voidaan estää eristetyillä ja lämpökaapeleilla varustetuilla vesijohdoilla.

Joskus vesiputket on pakko tuoda maan pinnalla tai lähellä maan pintaa, esimerkiksi pihan kallioisuuden tai rakennustyön vuoksi. Tällöin ratkaisuna on Uponor Supra Plus, joka on eristetty ja lämmitetty vesijohto. Erillisen ohjausyksikön avulla sen energiankulutus on hallittua, kertoo Uponorin tuotepäällikkö Marko Haljoki.

Muita jäätymisen kannalta riskialttiita kohtia löytyy kellari- ja ullakkotiloista, lattian tai seinän läpivienneistä sekä perustusten läpivienneistä ja alituksista. Uponorin valikoimista löytyy sekä vesiputken päälle asennettava suojaputki että valmiiksi eristetty vesiputki, joissa molemmissa on jäätymisen estävä lämpökaapeli.

Marko Haljoki
tuotepäällikkö
Uponor Suomi Oy

Uponor on johtava kansainvälinen yhtiö, joka tarjoaa tuotteita ja ratkaisuja turvalliseen veden jakeluun, energiatehokkaaseen lämmitykseen ja viilennykseen sekä luotettavaan yhdyskuntatekniikkaan. Yhtiö palvelee asuntorakentamisen, teollisuus-, liike- ja julkisen rakentamisen sekä kunnallistekniikan ja ympäristörakentamisen segmenttejä. Uponorin palveluksessa on noin 3 700 henkeä 30 maassa, etupäässä Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Vuonna 2015 Uponorin liikevaihto oli noin 1 050 miljoonaa euroa. Uponor Oyj on listattu Nasdaq Helsingissä. www.uponor.fi