Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » UNIT4 Agresso uudistaa kunnallisen palkanlaskennan

Oy Abilita Ab

UNIT4 Agresso uudistaa kunnallisen palkanlaskennan

Artikkeli.
Julkaistu: 14.01.2015 klo 15:32
Julkaisija: Oy Abilita Ab

Valtion ja kuntien palkanlaskentakoneistot ovat mielenkiintoisessa tilassa. Käytössä on (ainakin VaEl:in mukaan) 18 eri palkanlaskennan järjestelmää, joista lähes kaikki ovat elinkaarensa ehtoopuolella, eli niiden ”parasta ennen päiväys” on taidettu jo ohittaa. Kaikissa järjestelmissä on sama rakenteellinen heikkous: ne on rakennettu liimaa ja leikkaa, paikkaa ja paranna periaatteella vanhoista 1980-luvun järjestelmistä.

Palkanlaskenta, siis puhdas matemaattinen toimitus, ei sinänsä olisi kovinkaan hankala juttu, mutta vaikeusaste kasvaa, kun samassa myllyssä on hallittava sekä yksinkertaiset että monimutkaiset työehtosopimukset. Talonpoikäisjärjellä ajatellen voisi olla viisasta eriyttää esim. opettajien ja lääkäreiden palkanlaskenta omiksi sovelluksiksi, pätkätyöläisistä puhumattakaan.

Oma, erityinen ongelmakenttänsä on takautuvat palkat – eli selkokielellä sanottuna takautuvasti tehtävät palkanoikaisut ja korjaukset. Niitä syntyy, kun muutokset palkoissa ja työajoissa eivät kirjaudu palkanlaskentaan ajoissa. Missä vika? Järjestelmiä voidaan syyttää silloin, kun niistä puuttuu nykyaikaiset web-toiminnot, mutta tilanne houkuttelee myös kehottamaan esimiehiä katsomaan peiliin...

Näille markkinoille ei ole kovinkaan usein tyrkyllä uusia toimijoita. UNIT4 Agresson suomenvalloituksen seuraava etappi tulee kuitenkin olemaan palkanlaskennan mukauttaminen Suomen työehtosopimuksiin ja verolainsäädäntöön. Tällä toimenpiteellä saadaan julkishallinnon ERP-markkinoille täysin uusi paketti, jonka web-valmiudet ja raportoinnin toiminnallisuus muuttaa olemassaolevaa kilpailutilannetta merkittävästi.

Abilita on kokenut ja vakaa suomalainen informaatioteknologiayritys, joka työskentelee lähellä asiakasta. Meillä on pitkäaikainen kokemus julkishallinnon eri toiminta-alueista ja kattavat tietotekniset ratkaisut toiminnan tukemiseen.

www.abilita.fi