Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Työnhakupeli® palkittiin Toisinnäkijänä Espoon Keksintöviikolla

Työnhakupeli

Työnhakupeli® palkittiin Toisinnäkijänä Espoon Keksintöviikolla

Julkaistu: 07.11.2014 klo 08:45
Julkaisija: Työnhakupeli

Nuorten työnhakuvalmiuksia kehittävä Työnhakupeli® on valittu vuoden 2014 Toisinnäkijäksi. Palkinto myönnettiin ideakilpailussa, joka tänä vuonna järjestettiin Espoon ensimmäisen Keksintöviikon yhteydessä. Kilpailun järjesti Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian kehittämisyksikkö InnoOmnia.

Kilpailun tuomaristo kiittää perusteluissaan Työnhakupelin yhteiskunnallisesti ajankohtaista ideaa. Pelin avulla tartutaan nuorisotyöttömyyden ongelmaan konkreettisilla teoilla, joilla on jo nähty olevan vaikuttavuutta.

Työnhaun voi nähdä myös toisin

Tuomariston mukaan idea työnhakuun valmistautumisesta pelin avulla on tuore ja innostava: työpaikan hakemista ei tarvitsekaan oppia kantapään kautta, vaan sitä voi treenata turvallisesti ja hauskasti mukavassa seurassa.

Erityistä huomiota tuomaristo kiinnitti pelin jatkuvaan, käyttäjälähtöiseen kehitystyöhön, johon opiskelijat osallistuvat. Työnhakupelin kehittäjä Timo Karjalainen on ottanut kehitystyöhön mukaan useiden eri oppilaitosten opiskelijoita ja opettajia.

Kilpailun tuomaristo arvosti idean kaupallista potentiaalia ja onnistunutta tuotteistusta. Työnhakupelistä on saatavilla suomen-, ruotsin-, venäjän- ja englanninkieliset versiot. Tuorein peliperheen jäsen on maahanmuuttajille kehitetty peli, jossa kysymyksiä ja kieliasua on muokattu suomea toisena kielenä puhuville sopiviksi. Tuotevalikoima kehittyy jatkuvasti ja esimerkiksi sähköistä Työnhakupeliä kehitetään parhaillaan.

Karjalainen on ilahtunut Toisinnäkijän arvonimestä.

”Työnhakupeli on vahvasti mukana nuorten työllistämistalkoissa. On hienoa, että nuorten eteen tehdystä työstä saa tunnustusta. Kiitän lämpimästi kilpailun tuomaristoa ja InnoOmniaa palkinnosta!”

Karjalainen korostaa, että jokainen työkokemus on nuorelle arvokas ja vie häntä eteenpäin. Työnhakupeli auttaa nuoria hakemaan töitä, valmistautumaan haastatteluun ja sitä kautta työllistymään. Pelaajat pohtivat esimerkiksi, ketä on hyvä pyytää suosittelijaksi, mitä osaamista työnantajalle kannattaa esitellä tai mistä avoimia työpaikkoja voi etsiä. Kaverit nostavat peukun ylös, jos vastaaja on tavoittanut heidän mielestään oikean vastauksen. Välillä ratkaisuja mietitään yhdessä tai pelin ohjaajan avustuksella.

Toisinnäkijän palkinto luovutettiin Espoon Keksintöviikon pääjuhlassa torstaina 6.11.

Lisätietoa

Työnhakupelin kehittäjä Timo Karjalainen, p. 050 5505 372, timo.karjalainen@tyonhakupeli.fi

www.tyonhakupeli.fi

Työnhakupeli facebookissa

Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian tiedote 6.11.2014:
Vuoden 2014 Toisinnäkijä, Toisintekijät sekä Toisinsanoja palkittiin Espoon keksintöviikolla

Työnhakupeli on perinteinen lautapeli, jonka äärellä työnhaun niksit opitaan kuin itsestään. Missä olen hyvä? Millainen on hyvä CV? Mitä odotan työltä?

Työnhakupeli on pedagoginen työkalu, jonka avulla pelaajat pohtivat työnhaun vaiheita. Ensimmäinen maaliin ehtinyt saa pelissä työpaikan, mutta jokainen pelaaja oppii. Peli tuottaa valmiuksia, joiden avulla nuori pääsee työnhakijoiden joukosta eturiviin. Nuorten työelämävalmiudet kehittyvät ja mahdollisuus saada työpaikka paranee.

Työnhakupelistä on saatavilla suomen-, ruotsin-, venäjän- ja englanninkieliset versiot. Tuorein peliperheen jäsen on maahanmuuttajille kehitetty versio, jossa kysymyksiä ja kieliasua on muokattu suomea toisena kielenä puhuville sopiviksi.