Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Teknologiateollisuus edelleen merkittävä alueellinen työllistäjä Hämeessä

Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy

Teknologiateollisuus edelleen merkittävä alueellinen työllistäjä Hämeessä

Julkaistu: 15.05.2014 klo 12:50
Julkaisija: Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy

Makron Oy:n hallituksen puheenjohtaja Pekka Leppänen: Lisää tuottavuutta ja kilpailukykyä vuosityöaikaa pidentämällä

Teknologiateollisuus on hienoisesta supistumisestaan huolimatta edelleen merkittävä alueellinen työllistäjä Hämeessä. Alan yrityksissä oli henkilöstöä 16 700 ja koko alan yritysten työllisyysvaikutus on noin 42 000 työpaikkaa eli neljännes Hämeen alueen kaikista työllisistä.

Koneita ja konelinjoja kansainvälisille projektitoimittajille valmistavan Makron Oy:n tilauskanta on kasvussa. Yhtiö palkkaa kesään mennessä Hollolan tehtaalleen viidestä kymmeneen uutta työntekijää.

Hallituksen puheenjohtaja Pekka Leppänen pitää kansainvälisillä markkinoilla toimivien asiakkaidensa suhdannetilannetta kuitenkin epäyhtenäisenä. ”Joillakin asiakkailla kasvu on jo käynnistynyt, osa vielä odottaa käännettä parempaan. Myös Viron tehtaallamme tilauskanta on parantunut, mutta uusia asiakkaita tarvitaan lisää.”

Makronin menestys perustuu Leppäsen mukaan luotettavien asiakkaidensa ohella yhtiön kykyyn valmistaa tehokkaasti yksittäistuotteita. Taustalla vaikuttaa lisäksi jatkuva toiminnan kehittäminen ja osaava henkilöstö.

Leppänen puhui torstaina Lahdessa järjestetyssä Teknologiateollisuus ry:n ja Lahden seudun kehitys LADEC Oy:n järjestämässä tapahtumassa. Hänen mielestään sekä toimialan tuottavuus että kilpailukyky ovat Suomessa liian alhaisella tasolla.

”Tuottavuutta voitaisiin parantaa nopeastikin lisäämällä vuosityöaikaa esimerkiksi sopimalla 6-12 ns. pekkaspäivää työpäiviksi, jolloin työtuntien yksikkökustannukset putoaisivat. Tällä olisi välitön vaikutus yritysten kilpailukykyyn”, Pekka Leppänen totesi.

Ulkomaanviennistä Hämeessä liki puolet teknologiateollisuudesta

Teknologiateollisuuden liikevaihto oli viime vuonna Hämeessä 3,2 miljardia euroa. Supistusta edellisvuoteen oli kuusi prosenttia kuin vastaa luku koko maan osalta oli viisi prosenttia. Vain Lapissa alan yritysten liikevaihto kasvoi.

Liikevaihdon laskusta huolimatta teknologiateollisuuden yritysten osuus Hämeen koko ulkomaanviennistä on edelleen yli 40 prosenttia sekä elinkeinoelämän tutkimus- ja kehittämisinvestoinneista runsaat puolet. Aktiivisesti toimivilla alan yrityksillä on alueella toimipaikkoja noin 1 800.

Viime kuukausien tilauskehityksen perusteella Hämeessä sijaitsevien teknologiateollisuuden yritysten liikevaihdon arvioidaan olevan lähikuukausina suunnilleen samalla tasolla kuin vuosi sitten.

”Koko maan tasolla yritysten saamat uudet tilaukset lisääntyivät tammi-maaliskuun aikana viime vuoden vastaavaan jaksoon verrattuna, mikä viittaa markkinatilanteen paranemiseen.  Myös yritysten saamat tarjouspyynnöt olivat huhtikuussa kasvussa. Etenkin Länsi-Euroopan osalta on nähtävissä piristymistä. Venäjän taantuman syveneminen on sen sijaan riskitekijä”, kertoo Teknologiateollisuuden asiantuntija, DI Jaakko Väyrynen.

Yrittäjyysohjelma edistämään pk-yritysten kasvua

Palveluviennin kasvattaminen edellyttää menestymistä ensin kotimaassa. Teknologiateollisuus onkin käynnistänyt uuden yrittäjyysohjelman edistämään pk-sektorin kasvua ja samalla kansainvälistymistä.

Ohjelman tärkeitä painopisteitä ovat toimintaympäristön kehittäminen esimerkiksi vaikuttamalla verotuksen kannustavuuteen, liiketoiminnan strategian ja johtamisen uudistaminen, viennin osalta nostamalla myynti- ja markkinointiosaamista sekä tuottavuuden parantaminen muun muassa tietotekniikan avulla.

”Tällä hetkellä iso ongelma on se, ettei yrityksillä ja omistajille ole todellista verotuksellista kannustinta investoida Suomeen pitkäjänteisesti. Teknologiateollisuuden investoinnit ovatkin tällä hetkellä kaksi miljardia euroa alemmalla tasolla kuin vuonna 2008”, Jaakko Väyrynen toteaa.

”Mallia voitaisiin ottaa esimerkiksi Viron yritysverokäytännöstä ja poistaa sukupolvenvaihdosten yritys- ja lahjavero”, ehdottaa Väyrynen.

Pekka Leppänen, hallituksen puheenjohtaja, Makron Oy, puh. 044 059 6740

Jaakko Väyrynen, asiantuntija (työmarkkinat), Teknologiateollisuus ry, Hämeen ja Kaakkois-Suomen alueyksikkö, puh. 09 1923 314 tai 040 5311 755

Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialat ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka-ala.  Toimialalla tehdään 80 % koko elinkeinoelämän tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala vastaa 55 % Suomen koko viennistä, ja liikevaihdosta yli 70 % kertyy globaaleilta markkinoilta. Teknologiateollisuus ry:n yli 1 600 jäsenyritystä edustavat lähes 90 % Suomen koko teknologiateollisuudesta.

Lahden Seudun Kehitys LADEC – Kestävän kasvun vauhdittaja

LADECin tehtävänä on kehittää Lahden seudun elinkeinoelämän kasvun edellytyksiä, kilpailukykyä ja vetovoimaisuutta. LADEC tarjoaa yrityksille monipuolisia yrittäjyys-, sijoittumis- sekä kasvu- ja kehittämispalveluita, jotka kattavat yrityksen elinkaaren eri vaiheet. Osaamiskärkinämme ovat cleantech ja teollinen muotoilu. Yhtiöllämme on laaja kansainvälinen yhteistyöverkosto erityisesti cleantech- ja kasvurahoitussektoreilla.