Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Tampereen Morkun tulevaisuus avoinna - rakennuksen kunto on huono, mikä estää sen käytön.

Senaatti-kiinteistöt

Julkaistu: 23.01.2014 klo 12:12
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Tampereen ratapiha-alueella sijaitseva Morkku-niminen rakennus (ent. seuraintalo) on herättänyt viime aikoina kiinnostusta.  Rakennus on Senaatti-kiinteistöjen hallinnassa. Morkku on otettu toistuvasti lyhyen ajan sisällä luvatta käyttöön.  Tampereen kaupungilla on alueella kaavoitustyö kesken, joten rakennuksen tulevaisuus on tällä hetkellä avoinna. Tyhjillään olevan talon kohtalo ratkeaa Tampereen kaupungin kaavapäätösten pohjalta.

Rakennus on huonokuntoinen, joten sen käyttö valtaajien esittämällä tavalla kokoontumis-, harrastus- tai majoitustoimintaan ei ole mahdollista. Morkussa on runsaasti esimerkiksi asbestipitoisia rakennusmateriaaleja ja kosteusvaurioita.  Taloa ei voi vuokrata nykykuntoisena, koska vuokranantaja on vastuussa siitä, että rakennus täyttää turvallisuuskriteerit. Kaavoitustyön yhteydessä on tehty muun muassa Morkun rakennushistoriaselvitys ja kuntoarvio, joista selviää, että Morkun käyttöönotto turvallisena ja terveellisenä kokoontumis- tai työtilana vaatisi merkittäviä peruskorjauksia.  Kaavoitusprosessin ollessa kesken ei ole järkevää lähteä peruskorjaamaan rakennusta miltään osin.

Rakennus siirtyi aikoinaan nykyisessä kunnossa Senaatti-kiinteistöille ratahallintokeskukselta, eikä valtiolla ole enää rakennukselle käyttöä.  Mikäli Morkku päätetään kaavassa säilyttää, myy Senaatti-kiinteistöt kiinteistön valtion toimintatavan mukaisesti julkisella tarjouskilpailulla.  Senaatti-kiinteistöt ei voi neuvotella yksityisten tahojen kanssa myynneistä ilman julkista kilpailutusta. Tällä menettelyllä varmistetaan toiminnan läpinäkyvyys ja syrjimättömyys.

Morkku on otettu luvatta käyttöön lyhyen ajan sisällä kolme kertaa.  Kyseessä on yhteiskunnan omaisuus, eikä Senaatti-kiinteistöt voi hyväksyä tai sallia yhteiskunnan omaisuuden luvatonta käyttöönottoa. Rakennuksesta on nyt katkaistu sähköt ja lämmitys. Putkistot on tyhjennetty vedestä.  Senaatti-kiinteistöt pitää talon nykyisessä kunnossa siihen asti kunnes kaavapäätös saadaan ja talon tulevaisuus selviää.

Lisätietoja: aluejohtaja Esko Kangaskoski p. 0205 811 550

Senaatti-kiinteistöt on maanlaajuisesti toimiva liikelaitos, joka valtion sisäisenä työympäristö- ja  toimitila-asiantuntijana tuottaa ja tarjoaa tiloja ja niihin liittyviä palveluja valtionhallinnolle.  Toimitilojen vuokraus, investoinnit sekä kiinteistöjen ja palvelujen kehittäminen muodostavat liiketoiminnan perustan. Toimintamme perustuu yhteiskuntavastuulliseen liiketoimintaan, hyvään palveluun, pitkäaikaisiin asiakkuuksiin ja kumppanuuteen. Tuomme tilalle ratkaisut.
www.senaatti.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon