Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Suomen kaukolämpöala viettää tänään Kaukon päivää

Energiateollisuus ry

Suomen kaukolämpöala viettää tänään Kaukon päivää

Julkaistu: 03.03.2016 klo 06:00
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Kaukolämpöyritykset ympäri Suomen järjestävät tänään asiakkailleen paikallisia tapahtumia, joilla on tarkoitus tuoda esiin kaukolämmöntuotannon parissa työskenteleviä ihmisiä. Noin 2,7 miljoonaa suomalaista asuu kaukolämmitetyssä rakennuksessa ja suurin osa liike- ja palvelurakennuksista on kaukolämmitettyjä. Lähes kaikki suomalaiset ovat siis kaukolämmön käyttäjiä.

Maassamme on noin 150 paikallista kaukolämpöyritystä, joilla on yli 1200 lämmöntuotantolaitosta. Kaukolämmön tuotanto on aina paikallista, ja se työllistääkin Suomessa ihmisiä Hangosta Inariin. Suuri osa kaukolämmöstä (32,6 %) tuotetaan kotimaisella bioenergialla, jonka toimitusketju työllistää paikallisesti huomattavan määrän ihmisiä.

Kaukolämpöyritysten työntekijät päivystävät vuoden jokaisena päivänä, vuorokauden ympäri varmistaen sen, että kaukolämpöasiakkailla on lämmintä kodeissaan. Yritysten ammattitaitoinen henkilöstö varmistaa 99,98 % toimitusvarmuuden omalla osaamisellaan.

Kaukolämmön ja sähkön yhteistuotanto on sähkölämmittäjänkin paras kaveri

Kaukolämmön ja sähkön tuotannon tehokkaasti yhdistävissä yhteistuotantolaitoksissa tuotetaan etenkin talvella paljon sähköä – juuri silloin, kun sitä eniten tarvitaan. Suomen harvempaan asutuilla alueilla kaukolämpöverkostoa ei pitkien välimatkojen vuoksi ole järkevää rakentaa. Onkin yleistä, että lämmitys hoidetaan näillä alueilla sähköllä tai sähköllä toimivilla lämpöpumpuilla. Yhteistuotanto on erityisen tarpeellista, koska sen avulla kaukolämpöä ja sähköä tuotetaan automaattisesti sitä enemmän, mitä kylmempää ulkona on.

Lämmön erillistuotanto lämmittää pienten taajamien ja kaupunkien asukkaat

Asiakkailleen helppoa, tehokasta ja ympäristöystävällistä lämpökeskuksissa tuotettua kaukolämpöä tarjotaan erityisesti pienemmissä kaupungeissa ja taajamissa. Pienissä kaukolämpöyrityksissä on siirrytty vauhdilla hyödyntämään lähialueilta tulevia ja paikallisten urakoitsijoiden tuottamia energialähteitä.

Kaukon päivään osallistuvien yritysten tempauksia voi seurata sosiaalisessa mediassa hashtagin #Kaukonpäivä avulla.

Lisätiedot:
Asiantuntija Antti Kohopää, Energiateollisuus ry, p. 050 344 9265