Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Suomeen saatujen investointiprojektien määrä kasvoi vuonna 2015

Suomeen saatujen investointiprojektien määrä kasvoi vuonna 2015

Julkaistu: 04.05.2016 klo 16:41
Julkaisija: Helsinki Business Hub

Suomeen tulleiden ulkomaisten investointiprojektien määrä kasvoi 23 prosentilla vuonna 2015. Samaan aikaan Eurooppaan tehtyjen projektien määrä laski 9 %. Yhteensä Suomeen saatiin viime vuonna 127 investointiprojektia. Maailmanlaajuisesti Intia päihitti Kiinan suurimpana ulkomaisten investointien kohdemaana. Suurin ulkomaisten investointien lähtömaa on edelleen USA. Tiedot ilmenevät tuoreesta Financial Timesin fDi Intelligence –yksikön julkaisemasta fDi Report 2016 –raportista. Raportti ennustaa ulkomaisten investointien laskevan globaalisti vähintään 5 % vuonna 2016.

”Ulkomaisia investointeja houkuteltaessa Suomi ja Helsingin seutu ovat olleet Euroopan mittakaavassa yksi voittajista. Kokemustemme mukaan tällaiset myönteiset investointiuutiset kannustavat uusiin investointipäätöksiin”, sanoo Helsinki Business Hubin toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.

Hyviä investointiuutisia raportoi huhtikuussa Invest in Finland (IIF), jonka mukaan Suomeen sijoittuneiden ulkomaisten yritysten määrä oli viime vuonna kasvussa kolmatta vuotta peräkkäin. Myös Helsingin seudun osalta luvut olivat nousussa: IIF:n lukujen mukaan Helsingin seudulle sijoittui 197 ulkomaisomisteista yritystä, mikä on 74 % koko maan luvusta. Seudulle sijoittuneet yritykset edustavat erityisesti liike-elämän palveluja (28 %), ICT-alaa (21 %) sekä terveys- ja hyvinvointialaa (18 %).

Suomen terveys- ja hyvinvointialalle odotetaan jatkossakin uusia investointeja. ”Suomessa tehdyt terveysalan kasvustrategia, biopankkilaki sekä päätökset genomi- ja syöpäkeskuksen perustamisesta luovat erinomaiset puitteet sille, että Suomesta kehittyy maailmanluokan tutkimus- ja kehittämistoiminnan keskus lääketieteen alalla. Tämä puolestaan houkuttelee yhä enemmän terveysalan investointeja Suomeen”, sanoo MSD Finland Oy:n toimitusjohtaja Ilpo Tolonen. Ilpo Tolonen aloitti Helsinki Business Hubin hallituksen jäsenenä huhtikuussa.

Financial Timesin raportti on ladattavissa osoitteessa: http://forms.fdiintelligence.com/report2016/.

Lisätietoja antaa:

Marja-Liisa Niinikoski
Toimitusjohtaja, Helsinki Business Hub
+358 40 538 4541

Ilpo Tolonen
Toimitusjohtaja, MSD Finland Oy
+358 40 581 9133

Helsinki Business Hub on Helsingin seudun elinkeinoyhtiö, joka edistää ulkomaisten yritysten sijoittumista sekä innovaatiovetoisten yritysten kasvua ja kehittymistä Helsingin seudulla. Yhtiön omistavat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit sekä Uudenmaan liitto. Lue lisää osoitteessa www.helsinkibusinesshub.fi