Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Suomalaiselle yrittäjyyskasvatukselle kansainvälistä tunnustusta: Nuori Yrittäjyys ry nimettiin malliorganisaatioksi Euroopan tasolla

Nuori Yrittäjyys ry

Julkaistu: 15.04.2014 klo 11:18
Julkaisija: Nuori Yrittäjyys ry

Nuori Yrittäjyys ry:n pitkäjänteinen yrittäjyyskasvatustyö on huomattu nyt Euroopassa. Järjestölle myönnettiin JA-YE Europen Model Organisation Award tunnustukseksi merkittävästä toiminnasta nuorten yrittäjyysasenteen, työelämätaitojen ja taloudenhallinnan parantamiseksi.

NY:n kattojärjestön JA-YE Europen myöntämä Model Organisation Award on tunnustus laadukkaasta eri ikäryhmiin suunnatusta toiminnasta sekä vaikuttamisesta koko Euroopan laajuisen verkoston menestykseen.

– Model Organisation Award tukee pyrkimystämme olla Suomen halutuin kumppani nuorten yrittäjyys-, työelämä- ja taloustaitojen kehittäjänä. Tämä on konkreettinen viesti siitä, että olemme toiminnallamme vaikuttaneet nuoriin ja heidän taitoihinsa työllistyä tai työllistää itse itsensä, sanoo Nuori Yrittäjyys ry:n toiminnanjohtaja Virpi Utriainen.

Pitkäjänteisestä ja vaikuttavasta työstä nuorten hyväksi kertovat myös NY:n ohjelmien vuosittain kasvavat käyttäjämäärät.

– Meillä on tällä hetkellä ainutlaatuinen YES-verkosto tukemassa opettajien yrittäjyyskasvatustyötä NY-ohjelmien ohella, kuten suoraan nuorten työllistymistaitohin vaikuttavassa koulun ja elinkeinoelämän välisessä yhteistyössä. Suuri kiitos menestyksestä kuuluu tälle verkostolle sekä yrityksille, jotka suunnittelevat tulevaisuutta ja ovat aktiivisesti mukana toimintamme kehittämisessä, Utriainen kiittelee NY:n kumppaneita.

Utriaisen mukaan potentiaalia kasvuun olisi enemmänkin.

– Ministeriöiden toimenpideohjelmat hallitusohjelmaa ja nuorisotakuuta myöten nostavat nuorten yrittäjyyskasvatuksen ja itsensä työllistymisen taidot tärkeiksi. Vakiintuneella verkostoyhteistyöllä pystyttäisiin vielä vahvempaan nuorten taitoihin vaikuttamiseen kuin nyt hankerahoituksella, Utriainen sanoo.

– Esimerkiksi 16–19 -vuotiaille suunnattu NY Vuosi Yrittäjänä -ohjelma on suositumpi kuin koskaan aiemmin: tänä lukuvuonna ohjelmassa on mukana yli 4 000 nuorta ja NY-yrityksiä on perustettu jo 1 350. Heistä moni työllistää itse itsensä esimerkiksi kesätöihin.

– Verkosto on valmis toimimaan nyt kun tarve on kasvava. Kaikkiaan tavoitamme yli 35 000 lasta ja nuorta vuosittain. Pienellä satsauksella meillä olisi mahdollisuus saada jopa 100 000 lasta ja nuorta toimintamme pariin alakoulusta korkea-asteelle. Tarjoamalla nuorille käytännön kokemuksia yrittäjyydestä ja työelämästä ja antamalla heille vastuuta vaikutamme suoraan työllisyyden, työpaikkojen ja uuden yrittäjyyden kasvuun seuraavalle vuosikymmenelle, Utriainen sanoo.

Lisätiedot:

Nuori Yrittäjyys ry, toiminnanjohtaja Virpi Utriainen, p. 040 7013038, virpi.utriainen@nuoriyrittajyys.fi

nuoriyrittajyys.fi

yes-keskus.fi

www.ja-ye.org

Nuori Yrittäjyys ry

Nuori Yrittäjyys ry eli NY tarjoaa yrittäjyys- ja kuluttajakasvatusta tukevia ohjelmia 7–25 - vuotiaille nuorille koulujen ja oppilaitosten kautta. NY Yrittäjyyskasvatuksen polku on kymmenen ohjelman kokonaisuus, joka tarjoaa käytännönläheisiä yhteistyömuotoja nuorten yrittäjyysasenteen, työelämävalmiuksien sekä oman talouden hallinnan vahvistamiseen. NY- ohjelmat tukevat opetusta eri kouluasteilla opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti. Tekemällä oppimiseen perustuva toiminta vahvistaa myös konkreettisesti nuorten ja elinkeinoelämän yhteistyötä. Lukuvuonna 2012–2013 NY-ohjelmiin osallistui 35 837 lasta ja nuorta. NY on voittoa tavoittelematon yhdistys, ja se kuuluu kansainväliseen kattojärjestöön Junior Achievement Worldwideen. Suomessa toiminta alkoi vuonna 1995.