Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Sote ja tekniikka kohtaavat uudessa tutkinnossa

Oulun seudun ammattiopisto (OSAO)

Sote ja tekniikka kohtaavat uudessa tutkinnossa

Julkaistu: 19.02.2015 klo 15:47
Julkaisija: Oulun seudun ammattiopisto (OSAO)

Elokuussa alkaa uusi hyvinvointiteknologian koulutuskokeilu, jossa yhdistetään sosiaali- ja terveysalan opintoja ja tekniikkaa. Valtakunnalliseen kokeiluun osallistuu seitsemän oppilaitosta, joista Oulun seudun ammattiopisto on yksi.

Töihin asennus- ja huoltofirmoihin

Koulutus johtaa tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkintoon, jonka osaamisala hyvinvointiteknologia on. Koulutukseen valitaan yhteishaussa 16 opiskelijaa. ”Noin kolme vuotta kestävät opinnot tähtäävät siihen, että tekniikan avulla halutaan tukea kotona elämistä mahdollisimman pitkään”, kertoo koulutusta koordinoiva tuntiopettaja Janne Nurminen.

Opinnoissa yhdistyvät tietotekniikka, robotiikka, tekniikka ja terveydenhuoltoalan tietämys. Tarkoitus on tarjota tekniikan mahdollistavia palveluita ja laitteita apua tarvitseville.

Valmistuttuaan opiskelijat voivat työskennellä asennus- ja huoltoliikkeissä, sairaalaympäristöjen teknisellä puolella, palvelutaloissa tai laitetoimittajien huollossa. ”Teemme yhteistyötä sosiaali- ja terveysalan koulutuksen kanssa ja sitä kautta pääsemme perehtymään myös pehmeisiin arvoihin. Samalla opiskelijat saavat eväitä kentällä työskentelyä varten, jolloin he tekevät töitä suoraan apua tarvitsevien parissa”, Nurminen kertoo.

Tekniikka lisää hyvinvointia ja turvallisuutta

Kansakunta ikääntyy ja halutaan tarjota yhä useammalle mahdollisuus mahdollisimman pitkään kotona-asumiseen. Tekniikan apuvälineillä tämä on mahdollista. Sen lisäksi, että ne auttavat arjessa, ne myös luovat hyvinvointia ja turvallisuuden tunnetta. Erilaiset kulunvalvonnat, paikannuspalvelut, turvajärjestelmät sekä muut tietotekniset apuvälineet mahdollistavat ikääntyvien tai muutoin apua tarvitsevien mahdollisimman itsenäisen elämän.

Nurminen suosittelee opintoja reippaille, oma-aloitteisille ja erilaisten ihmisten kanssa toimeentuleville henkilöille. Erityistä teknistä osaamista ei tarvitse, sillä sen oppii opintojen edetessä. Nurminen peräänkuuluttaa enemmänkin innostusta uuden oppimiseen: ”Työssäoppimispaikat tulevat poikkeamaan perinteisistä tekniikan paikoista. Koetamme päästä asiakaspintaan kiinni, suoraan sinne, missä tekniikka kohtaa apua tarvitsevat.”

Sosiaali- ja terveysalalle tarvitaan uudenlaista osaamista

OSAOssa on käynnissä myös välinehuoltoalan perustutkinnon ja perustason ensihoidon koulutuskokeilut, jotka toteutetaan vuosina 2014 - 2018. Kokeilujen takana ovat Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus.

Koulutuskokeiluilla pyritään vastaamaan sosiaali- ja terveysalan uusiin osaamisvaatimuksiin, mm. teknologiseen kehitykseen ja robotisaatioon. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenne ja työtehtävät ovat muuttumassa: erityisesti välinehuollossa ja perustason ensihoidossa (osaamisalakokeilu sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa) työntekijä tarvitsee entistä syvällisempää osaamista ja joutuu erikoistumaan uusiin työtehtäviin erilaisissa toimintaympäristöissä. Erilaisia hyvinvointiteknologiaan liittyvät laitteita, tuotteita, palveluita ja innovaatioita kehitetään ja tarvitaan myös niiden valmistukseen, huoltoon ja hyödyntämiseen liittyvää osaamista. Nykyiset ammatilliset tutkinnot eivät vastaa kyseisiin alan vaatimuksiin.

Oulun seudun ammattiopistossa opiskelee yhteensä 11 100 nuorta ja aikuista. Koulutusyksiköt sijaitsevat Oulussa, Kempeleessä, Limingassa, Muhoksella, Pudasjärvellä ja Taivalkoskella. Kevään yhteishaussa OSAOon on tarjolla yhteensä 1758 opiskelijapaikkaa. Yhteishaku on suunnattu pääsääntöisesti suoraan peruskoulusta tuleville hakijoille. Muut voivat hakeutua ammattiopintoihin ympäri vuoden. OSAO kuuluu Oulun seudun koulutuskuntayhtymään (Osekk).

VIDEO:

KUVAT: Jouni Ylisuutari.

Kuvissa on tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkintoa OSAOssa opiskeleva Haris Dzuho.

kuntayhtymäjohtaja-rehtori Jarmo Paloniemi, p. 050 5383 929

hyvinvointiteknologia: opettaja Janne Nurminen, p. 040 6526 037