Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Sotainvalidien Veljesliitto työllistänyt reilusti yli 200 varsinais-suomalaista!

Sotainvalidien Veljesliitto ry

Julkaistu: 17.06.2015 klo 10:15
Julkaisija: Sotainvalidien Veljesliitto ry

Avustajatoiminta-hanke tuo kuntiin miljoonasäästöt

Varsinais-Suomessa 16 vuotta toiminut Avustajatoiminta-hanke on työllistänyt alueella yhteensä 226 pitkään työttömänä ollutta. Tällä hetkellä alueella työskentelee 24 avustajaa veteraanien tukena.

- Tarjoamme mielekkään työn ja mahdollisuuden kouluttautua niille, jotka ovat jo pitkään etsineet työtä tai joilla on mahdollisuus palkkatukeen, summaa Avustajatoiminnan projektijohtaja Eija Kilgast.

Avustajista noin 40 % on löytänyt avustajajaksonsa jälkeen työ- tai koulutuspaikan. Koska kunnat joutuvat pääsääntöisesti korvaamaan puolet työmarkkinatuen kustannuksista Kelalle, toiminta ja sen korkea jatkotyöllistämisprosentti ovat tuoneet kunnille mittavat säästöt. Samaan aikaan kunnille on kertynyt verotuloja työllistetyiltä.

Lisää säästöä tuo apu, jota avustajat antavat. Viime vuonna sitä sai Varsinais-Suomen alueella 787 veteraanitaloutta.

- Avustajatoiminta on varmasti yksi alueen tehokkaimmista hankkeista. Työttömyyden vähentämisen lisäksi se täydentää kunnallista ja yksityistä kotihoitoa ja edistää kotona selviytymistä, mikä taas vähentää paineita kunnalliseen kotihoitoon ja laitoshoitoon, Kilgast sanoo.

Jos Varsinais-Suomen kunnat tuottaisivat kotipalveluina viime vuonna alueella annetut 22 550 avustajatyötuntia, se maksaisi reilusti yli puoli miljoonaa euroa. Liki 70 % asiakkaista pärjää avustajatoiminnan ansiosta vielä ilman kunnallista kotihoitoa.

Laatua sotainvalidien elämään

Varsinais-Suomessa avustaja käy suurimman osan asiakkaista luona vähintään kahdesti kuussa.

- Sotainvalidien ja sotaveteraanien keski-ikä on jo yli 91 vuotta. Mitä heikommassa kunnossa veteraani on, sitä useammin hän toivoo käyntiä, kertoo Varsinais-Suomen aluehankkeen projektipäällikkö Pirjo Marttila.

Asiakaskäynti kestää aina 2,5 tuntia ja silloin voidaan asiakkaiden toiveiden mukaan mm. auttaa kodinhoidossa, ruoanlaitossa, ulkoilussa ja käydä asioilla. Tärkeintä on, että hänellä on aikaa olla vanhuksen luona. Asiakkaat arvostavat sitä, että kylään tulee aina sama työntekijä.

- Moni asiakas kokee yksinäisyyttä ja avustajan käynti on tärkeä piristys viikkoon, Marttila sanoo.

Sotainvalidien Veljesliitto tukee valtakunnallisesti hanketta ja sotainvalidien asiakasmaksuja vuosittain lähes miljoonalla eurolla. Varsinais-Suomessa hanketta rahoittaa lisäksi ELY-keskus ja avustajien palkkaamista TE-toimisto. Hanke saa tukea myös kunnilta, veteraanijärjestöiltä ja Sotiemme Veteraanit -keräykseltä. Pieni osa hankkeen kustannuksista katetaan asiakasmaksuin.

Silti hankkeen tulevaisuus on epävarma. Vuodenvaihteen palkkatukiuudistuksen myötä työllistettävän täytyy olla ollut jopa yli 2 vuotta työttömänä, jotta hänet voidaan työllistää. Lisäksi TE-toimistojen tarveharkinta on kiristynyt määrärahojen vähyydestä johtuen, eikä TE-toimistoissa usein ehditä etsimään sopivia työttömiä. Näin avustajien löytyminen on entistä haasteellisempaa, vaikka työttömiä on entistä enemmän ja asiakkaille apu on välttämätöntä.

projektipäällikkö Pirjo Marttila
pirjo.marttila@sotainvalidit.fi

projektijohtaja Eija Kilgast
eija.kilgast@sotainvalidit.fi

Edellä käyden - vammoista huolimatta.

Sotainvalidien Veljesliitto on vuonna 1940 sotainvalidien itsensä perustama veteraani- ja vammaisjärjestö. Sen tavoitteena on pitää huolta sotainvalideista sekä heidän puolisoistaan ja leskistään.

Lue lisää www.sotainvalidit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon