Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Sairauspäivärahakausia alkoi vähemmän viimeksi vuonna 1997

Kela

Sairauspäivärahakausia alkoi vähemmän viimeksi vuonna 1997

Julkaistu: 21.09.2016 klo 12:05
Julkaisija: Kela

Vuonna 2015 alkoi 294 100 sairauspäivärahakautta. Kausia on alkanut vähemmän vain vuonna 1997, jolloin niitä alkoi 291 800

Sairauspäivärahakausista 31 % alkoi tuki- ja liikuntaelinsairauksien perusteella. Yleisimpiä olivat selkäsairaudet (12 %). Mielenterveyshäiriöiden perusteella alkoi 17 % ja vammojen perusteella 15 % sairauspäivärahakausista.

Sairauspäivärahakausien määrä on ollut pääsääntöisesti laskusuunnassa kymmenen viime vuoden aikana. Myös sairauspäivärahaa saaneiden osuus 15–64-vuotiaasta väestöstä on pienentynyt tänä aikana 9,9 %:sta 8,4 %:iin. Kehityssuuntaan on voinut vaikuttaa osasairauspäivärahan yleistyminen, työikäisen väestön väheneminen ja työttömyys.

Sairauspäivärahakauden katsotaan alkavan, kun sairauspäivärahan maksu alkaa omavastuuajan jälkeen. Omavastuuaika sisältää sairastumispäivän ja yhdeksän sitä seuraavaa arkipäivää. Sairauspäivärahan saajalla voi olla vuoden aikana useita alkaneita sairauspäivärahakausia. Vuonna 2015 sairauspäivärahaa sai 292 700 henkilöä. Määrä väheni edellisvuodesta 11 900:lla.

Osasairauspäivärahaa sai 15 500 henkilöä. Edellisenä vuonna saajia oli 13 100. Vuonna 2015 osasairauspäivärahakausia alkoi 16 900, joista 43 % alkoi tuki- ja liikuntaelinten sairauden perusteella. Mielenterveyden häiriöiden perusteella alkoi 29 % kausista ja vammojen perusteella 9 % kausista.

Lue lisää: Kelan sairausvakuutustilasto 2015 (pdf)

Lisätietoja
Kelan tilasto- ja tietovarastoryhmä, suunnittelija Siru Keskinen, puh. 020 634 1372
etunimi.sukunimi@kela.fi

sairauspaivarahakaudet

Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 040 733 5221, arkisin klo 9-16
viestinta@kela.fi

Kelan tilasto- ja tietovarastoryhmän puhelinpäivystys medialle puh. 050 5517 960, arkisin klo 9-16
tilastot@kela.fi

Mediainfo on Kelan taustoittava uutiskirje medialle.
Tilaa kerran kuussa ilmestyvä mediainfo osoitteessa www.kela.fi/uutiskirje

Viestinnän yhteystiedot verkossa
www.kela.fi/viestinta