Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Ruotsalainen huippusellisti Oulu Sinfonian solistina

Oulu Sinfonia

Ruotsalainen huippusellisti Oulu Sinfonian solistina

Julkaistu: 24.11.2014 klo 09:30
Julkaisija: Oulu Sinfonia

Ruotsalainen huippusellisti palaa Oulu Sinfonian solistiksi. Maailman konserttilavoja kiertävä Torleif Thedéen esittää tällä kertaa Dmitri Šostakovitšin ensimmäisen sellokonserton, jonka on sanottu tuovan instrumentin koko emotionaalisen kirjon koskettavasti ja vaikuttavasti esiin. Yksi suosituimmista sellokonsertoista naamioi kudoksiinsa musiikillisia yhtäläisyyksiä, jopa suoria lainauksia mm. Prokofjevin Sinfonia-konsertosta ja Stalinin lempilaulusta Suliko. Kolme maailman arvostetuimmista sellokilpailuista 1980-luvulla voittanut Thedéen on levyttänyt Šostakovitšin sellokonsertot Malmön sinfoniaorkesterin kanssa.

Torstaina 27.11. Madetojan salissa klo 19 alkavassa konsertissa kuullaan myös Johannes Brahmsin toinen sinfonia, jota säveltäjä itse luonnehti kovin surulliseksi. D-duuriin sävelletty teos oli Brahmsin elinaikana hänen suosituin sinfoniansa ja kolmas osa sen suurin vetonaula. Monivivahteiset teokset johtaa Oulu Sinfonian ylikapellimestari Johannes Gustavsson.

Olavi Sariola

olavi.sariola@ouka.fi