Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Psykososiaaliset vaikeudet jäävät usein piiloon aivotoiminnan häiriöiden hoidossa

Kela

Julkaistu: 30.09.2016 klo 10:04
Julkaisija: Kela

Aivotoiminnan häiriöt aiheuttavat usein esimerkiksi univaikeuksia ja tunne-elämän ongelmia. Uusi kysely auttaa niiden selvittämisessä ja tutkimisessa.

Yleisimpiä aivotoiminnan häiriöihin liittyviä psykososiaalisia vaikeuksia ovat uni-, muisti- ja tarkkaavaisuusvaikeudet, ahdistuneisuus sekä tunne-elämän ja ihmissuhteiden ongelmat. Erityisesti mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyy usein monenlaisia psykososiaalisia vaikeuksia.

– Ihmisen kokonaistilanne ja toimintakyky on tärkeä ottaa hoidossa ja kuntoutuksessa huomioon. Monien häiriöiden hoito keskittyy kuitenkin oireisiin, eikä asiakkaan elämäntilannetta selvitetä eikä seurata, sanoo vanhempi tutkija Tuuli Pitkänen A-klinikkasäätiöstä.

Uusi kysely auttaa asiakkaan kokonaistilanteen selvittämisessä

Eurooppalainen tutkimushanke selvitti, että eri aivotoiminnan häiriöihin liittyy yhteisiä psykososiaalisia vaikeuksia. Tulosten pohjalta laadittiin menetelmä vaikeuksien selvittämiseen.

PARADISE24-kysely auttaa hoitohenkilökuntaa selvittämään, kärsiikö asiakas psykososiaalisista vaikeuksista. Kyselyä voi käyttää aivotoiminnan häiriöiden hoidon ja kuntoutuksen lisäksi niiden tutkimuksessa. Kyselylomake on saatavilla ilmaiseksi.

Alustavien kokemusten mukaan Paradise24-kysely toimii hyvin asiakkaan tilanteen kartoittamisessa.

– Suosittelemme kyselyn käyttöönottoa erityisesti silloin, jos asiakkaan kokonaistilanteen selvittäminen ei ole aiemmin sisältynyt hoitorutiineihin, Pitkänen sanoo.

– Tutkimukseen perustuvan menetelmän kehittäminen on työlästä ja vie monta vuotta. On erittäin hyvä, että suomalaiset osallistuvat yhteiseurooppalaiseen kehittämistyöhön. Toisaalta on tärkeää, että väline soveltuu myös suomalaiseen kulttuuriin.

Euroopan unionin ja Kelan rahoittama Aivotoiminnan häiriöihin liittyvät psykososiaaliset vaikeudet (PARADISE) -tutkimushanke toteutettiin vuosina 2010–2013. Mukana oli kymmenen yhteistyökumppania kahdeksasta Euroopan maasta. Suomesta hankkeeseen osallistui A-klinikkasäätiö.

vanhempi tutkija Tuuli Pitkänen, A-klinikkasäätiö, p. 041 5178 678

Julkaisu: Pitkänen, T., Levola, J., Tourunen, J., Kaskela, T. ja Holopainen, A. Aivotoiminnan häiriöiden yhteydessä yleisesti koetut psykososiaaliset vaikeudet. PARADISE24-kyselyn tutkimusperusta. Helsinki: Kela, Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 143, 2016. ISSN 2343-2780 (nid.), ISSN 2343-2799 (pdf). Hinta: 36 euroa

Kyselylomake

Kyselyä voi kokeilla myös Päihdelinkissä

Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 040 733 5221, arkisin klo 9-16
viestinta@kela.fi

Kelan tilasto- ja tietovarastoryhmän puhelinpäivystys medialle puh. 050 5517 960, arkisin klo 9-16
tilastot@kela.fi

Mediainfo on Kelan taustoittava uutiskirje medialle.
Tilaa kerran kuussa ilmestyvä mediainfo osoitteessa www.kela.fi/uutiskirje

Viestinnän yhteystiedot verkossa
www.kela.fi/viestinta