Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Opiskelijat innovoivat yrityksille Ylläksellä

Lapin AMK

Opiskelijat innovoivat yrityksille Ylläksellä

Julkaistu: 06.02.2014 klo 14:34
Julkaisija: Lapin AMK

Voittajajoukkue Team Hiihtopummit raadin edessäInnoMaraton on Kemi-Tornion AMKissa vuonna 2005 kehitetty innovointitapahtuma, jossa opiskelijat ideoivat yrityisten ja muiden organisaatioiden toimeksiannosta tuotteita, palveluita tai muita luovia ratkaisuja. Lapin AMK:ssa hyvää maratonperinnettä jatketaan yhdessä Lapin yliopiston kanssa. Tänä vuonna InnoMaratonin finaali järjestettiin Ylläksellä 3.-5. helmikuuta.

Kilpailun voitti Team Hiihtopummit, joka ideoi tapoja rahoittaa Ylläksen murtomaalatuverkostoa. Toisena palkittiin Matkalle Sallaan ry. toimeksiantoa työstänyt Team Lintukoto ja kolmantena Team Auroras, joka ideoi Lapland Hotels & Lapland Safaris -toimeksiantoa.

Voittajatiimissä olivat mukana Heidi Kamppinen, Ville Laakkonen ja Katja Hietala AMKin Tornion yksiköstä, Joonas Tervonen Lapin yliopistolta ja Jaana Valonen AMKin Rovaniemen kampukselta.

Mukana oli 107 opiskelijaa Lapin AMKista ja Lapin yliopistolta. Opiskelijoista muodostettiin monialaisia tiimejä; mukana oli liiketalouden, tekniikan ja johtamisen opiskelijoita. Opiskelijat eivät InnoMaratonin ideologian mukaisesti tunteneet toisiaan entuudestaan.

Tämän vuoden InnoMaratoniin saatiin yhteensä yksitoista toimeksiantoa. Toimeksiantoja tuli Ylläkseltä, Saariselältä, Sallasta, Kemijärveltä, Pyhä-Luostolta, Rovaniemeltä ja Kemi-Torniosta.

Kolme päivää ja kaksi yötä

Tiimit aloittivat kolme vuorokauden mittaisen ideoinnin tunturien äärellä maanantaina. Viimeisenä yönä ideointi venyi aamutunneille.

– Viime yönä ryhmät työskentelevät yö kolmeen eli ovat tehneet todella paljon töitä. Juhana Helmenkalastajan sprrausklinikka oli siis käytössä yömyöhään, maratonvalmentaja Satu Valli kertasi tunnelmia keskiviikko-aamuna.

Tiimit esittelivät innovaationsa raadille keskiviikko-iltapäivällä. Raatiin kuuluivat Lapin korkeakoulukonsernin johtaja Markku Tarvainen, Lapin AMKin rehtori Martti Lampela, Kolarin kunnan elinkeinojohtaja Tapio Niittyranta, Senior Consult Mikko Pesonen, Jounin kaupan kauppias Sampo Kaulanen ja kouluttaja Juhana Helmenkalastaja. Tulos oli selvillä iltaseitsemältä.

Tiimin nimi oli enne

Juhana Helmenkalastaja ja muut valmentajat valitsivat yhden ryhmän dream-teamiksi, joka ei päässyt finaaliin, mutta osoitti erityisen hyvää yhteistyötä, innostusta ja positiivista ryhmähenkeä. Dream Teamiksi valittiin Team Awesome (Matias Kotila, Laura Kuismanen, Satu Ollila, Janette Peltokorpi ja Antti Ruhkala).

Toimeksiantajat yllättyivät tuloksista

Opiskelijoiden hyvä perehtyneisyys toimeksiantojen aiheisiin ja matkailun nykytrendeihin yllätti toimeksiantajat.

- Kumpikin tiimimme innovoi ajatuksia, jotka aion viedä organisaatiossamme eteenpäin, kuvailee tuloksia Lapland Safaris Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Rauno Posio.

Lapland Safaris oli nyt ensimmäistä kertaa mukana InnoMaratonin toimeksiantajana, mutta yhtiö on Rauno Posion mukaan mielellään mukana myös tulevina vuosina jos kutsu käy.

Hieno kokemus myös raadille

Opiskelijaraadit olivat parhaimmillaan hioneet esitystään 17 tuntia. Arviointiraadin urakkakin oli reilun kolmen tunnin mittainen, mutta väsymys ei ehtinyt iskeä yhtätoista esitystä kuunnellessa.

- Opiskelijat ja raatilaiset olivat kaikki innoissaan, hieno tunnelma, kuvailee raadin puheenjohtaja Markku Tarvainen finaalitunnelmaa.

Tiimien ideat olivat loppuun asti mietittyjä ja pääosin valmiita vaikka heti toteutettavaksi, mikä yllätti sekä raatilaiset että toimeksiantajat.

– Tätä paikkaa eli Äkäshotellin majoitusta ja palveluja voisi myös kehua, sillä ovat tehneet kaikkensa meidän eteen, Satu Valli puolestaan kiittelee.

InnoMaratoniin on yhdeksän vuoden aikana osallistunut yli 1000 opiskelijaa, 30 opettajaa ja 120 yritystä tai yhteisöä toimeksiantajan roolissa.

lehtori Satu Valli, Lapin AMK, puh. 040 833 6873

Lapin korkeakoulukonsernin johtaja Markku Tarvainen, puh. 040 546 8706

Lapland Safaris Group Oy, hallituksen puheenjohtaja Rauno Posio, puh. 040 547 5070

Lapin ammattikorkeakoulu on Euroopan unionin pohjoisin ammattikorkeakoulu. Sijainti on meille mahdollisuus erikoistua: vahvuutemme on arktinen olosuhdeosaaminen. Hyödynnämme pohjoisen tarjoamia rajattomia mahdollisuuksia niin opetuksessa kuin TKI-toiminnassammekin. Toimipaikkamme sijaitsevat Kemissä, Rovaniemellä ja Torniossa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki