Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » LUONNONVARAJÄRJESTÖT VAATIVAT SELKEITÄ KIRJAUKSIA HALLITUSOHJELMAAN

LUONNONVARAJÄRJESTÖT VAATIVAT SELKEITÄ KIRJAUKSIA HALLITUSOHJELMAAN

Julkaistu: 06.03.2015 klo 09:53
Julkaisija: Luonnonvara-alat

Suomalaisiin luonnonvaroihin, metsiin, peltoihin, vesiin sekä muuhun luontoon perustuvien elinkeinojen kaikkia mahdollisuuksia ei ole vielä riittävästi hyödynnetty, toteavat luonnonvara-aloja edustavat järjestöt. Järjestöjen mielestä Suomen on nyt tartuttava päättäväisesti biotalouden kehittämiseen ja luotava aidosti edellytyksiä uusien työpaikkojen synnylle ja vientitulojen kasvulle.

- Suomalaisen biotaloussektorin näkymät ovat hienot, järjestöt toteavat, mutta juhlapuheiden toistelu ei johda mihinkään.

- Nyt tarvitaan oikeita päätöksiä, konkreettisia tekoja ja taloudelliset edellytykset pitkäjänteisen suomalaisen biotalousstrategian toteuttamiseen. Nämä asiat on kirjattava selkeästi uuteen hallitusohjelmaan, järjestöt vaativat.

Järjestöt ovat yhdessä tehneet hallitusohjelmaan viisikohtaisen esityksen, jossa nostetaan esille Suomen biotalousstrategian, luonnonvara-alan elinkeinojen ja työllisyyden kannalta keskeisiä asioita.

Järjestöjen mukaan Suomella on erinomaiset menestymismahdollisuudet biotalouden eri aloilla ja Suomi voi kehittyä biotalouselinkeinojen ja alan korkeatasoisen osaamisen edelläkävijämaaksi. Alan liikevaihto voidaan kasvattaa 100 mrd euroon ja kasvun myötä saadaan 100 000 uutta biotalouden työpaikkaa vuoteen 2025 mennessä. Mutta se edellyttää valtiovallalta oikeita ratkaisuja.

- Uskomme, että poliitikot ja tuleva hallitus ottavat nämä esitykset vakavasti ja ryhtyvät aitoihin toimenpiteisiin, joilla Suomi saadaan kasvuun ja työllisyys nousuun, järjestöt toteavat.

AGROLOGIEN LIITTO                                                      AGRONOMILIITTO

Esko Lappalainen, toiminnanjohtaja                                   Jyrki Wallin, toiminnanjohtaja

puh. 040 546 6164                                                           puh. 040 901 1640

METO – METSÄALAN ASIANTUNTIJAT                           METSÄNHOITAJALIITTO

Håkan Nystrand, puheenjohtaja                                         Tapio Hankala, toiminnanjohtaja

puh. 040 7615 176                                                           puh. 0400 429 800

LIITE Luonnonvarojen ja biotalouden painopisteet hallitusohjelmaan 2015

Agrologien liitto, Agronomiliitto, Metsänhoitajaliitto ja METO- Metsäalan Asiantuntijat ovat luonnonvara-alalla toimivien edunvalvontajärjestöjä.

Jäseniä järjestöissä on runsaat 20 000 ja he työskentelevät luonnonvara-alalla mm. suunnittelijoina, neuvojina, esimiehinä, opettajina, tutkijoina, erityisasiantuntijoina, luonnon-, ympäristönhoidon ja maatalouden, sekä ravitsemus- ja elintarviketieteiden eri tehtävissä, erilaisissa johtotehtävissä sekä itsenäisinä yrittäjinä.