Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Lasten hyvinvointiin panostava päiväkotikonsepti nyt Keravallekin

COR Group

Lasten hyvinvointiin panostava päiväkotikonsepti nyt Keravallekin

Julkaistu: 09.04.2014 klo 10:34
Julkaisija: COR Group

Elokuussa 2014 avataan Keravalle Leivonkadulle liikuntapäiväkoti sinne valmistuviin uusiin tiloihin, joissa lapsille pystytään tarjoamaan aktiivinen toimintaympäristö turvallisissa puitteissa. Liikuntapäiväkoti Touhulassa lasten luontainen liikkuminen on parasta arjessa.

Touhulassa lapsi saa kokeilla luontaisen liikkumisen rajoja. Liikuntaan tarjotaan monenlaisia mahdollisuuksia pitkin päivää, eikä tärkeintä aina ole mennä hyvässä järjestyksessä ja jonossa paikasta toiseen. Touhulassa lapsia kannustetaan reippauteen liikunnallisia valmiuksia tukemalla. Maailmaa voi oppia kokemalla sitä liikkuen ja esimerkiksi lähimetsä voi tarjota elämänpolulla tärkeän seikkailuelämyksen. Touhulan liiketoimintajohtaja Sirpa Turves-Mankilan mukaan lapsen pitää välillä saada juosta metsässä tukka putkella ja tuulispäänä.

– Ajattelemme, että lapsen luontaiseen tapaan olla kuuluu liikkuminen. Kun pieni lapsi esimerkiksi näkee tyhjän huoneen tai vapaan käytävän, hänen ensimmäinen reaktionsa on juosta. Näinhän kuuluukin olla. Ei lapsi ole luonnostaan varovainen, se on aikuisen tehtävä. Samalla, kun ohjaamme lapsiamme varovaisuuteen sellaista vaativissa tilanteissa, kunnioitamme myös heidän sisäsyntyisiä tarpeitaan kokea maailmaa fyysisesti.

Hilpeästi ja hallitusti

Touhulassa halutaan laajentaa lapsen reviiriä osana arkipäivää. Henkilökunnan ammattitaitoa vaaditaan oikean tasapainon löytämisessä riemukkaan liikkumisen ja järjestyksen välille. Hoitajien tärkeimpiä tehtäviä on olla koko ajan tietoisia siitä, mitä milloinkin ollaan tekemässä ja miksi. Itsetarkoituksena ei ole riehuminen, vaan kasvaminen nauttimalla luontaisesta fyysisyydestä.

– Maastossa ei säntäillä miten sattuu, vaan aikuiset varmistavat lasten turvallisuutta kaikissa tilanteissa. Lasten on kuitenkin hyvä saada kokea vapauden huumaa ja olemisen intoa luonnonhelmassa. Vastapainoksi sisällä olemiselle ja teemme lasten kanssa siltoja purojen yli tai ylitämme ojia kenkien kastumatta.

Liikuntapäiväkoti Touhula on Nuori Suomi Ry:n kumppani. Sieltä saadaan eväitä ja malleja lasten motorisia ja ryhmäkäyttäytymistaitoja tukevaan liikuntaan. Touhulassa noudatetaan varhaiskasvatukselle laadittuja liikuntasuosituksia, joiden mukaan alle kouluikäisten lasten tulisi saada kaksi tuntia aktiivista ja monipuolista liikuntaa päivässä.

Iloa ja jaksamista arkeen

– Me uskomme, että kun lapsilla on mukavaa, heitä hoitavilla aikuisillakin on. Liekaa ja luottamusta annetaan puolin ja toisin ja samalla huolehditaan säännöistä. Riittävällä ohjatulla liikunnalla tähtäämme Touhulassa yhteiseen hyvään mieleen, sillä hyvällä mielellä jaksetaan ne pisimmätkin päivät.

Sirpa Turves-Mankila

Liiketoiminnan johtaja

Päiväkoti Touhula

sirpa.turves-mankila@touhula.fi

www.touhula.fi

Touhula Liikuntapäiväkoti on reipas ja iloinen päiväkoti, jossa lapset viihtyvät. Tarjoamme laadukasta ja virikkeellistä varhaiskasvatusta, viihtyisän päivähoitopaikan ja esiopetusta touhukkaille lapsille. Touhulassa tuemme lapsen liikunnallista elämäntapaa hauskasti ja hallitusti. Ajatuksemme on, että maailmaa opitaan liikkuen ja myös lähimetsä tarjoaa lapselle tärkeän elämyksen. Huomioimme liikuntakasvatuksessa aina jokaisen lapsen kehitystason. Kumppaniltamme, Nuori Suomi ry:ltä, saamme eväitä lasten motorisia ja ryhmätaitoja tukevaan liikuntaan.