Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan maaseutuyrityksiä etsitään kiertotalouden yhteistyöhön

Lapin AMK

Julkaistu: 04.04.2016 klo 12:45
Julkaisija: Lapin AMK

Oulun ja Lapin ammattikorkeakoulujen yhteinen Myssy – Maaseudun yrityssymbioosit -hanke etsii kiertotaloudesta kiinnostuneita maaseutuyrityksiä ja -yritysryhmiä Lapista ja Pohjois-Pohjanmaalta.

Tarkoituksena on luoda yritysten välille yhteistyötä, joka tuo helpotusta ja hyötyä yritysten toimintaan ja kannattavuuteen. Hanke auttaa löytämään yrityssymbiooseja sekä kehittämään kiertotaloutta.

Kiertotalous on talouden malli, jossa materiaalit kiertävät, ja tuotteille ja tuotannon sivuvirroille luodaan lisäarvoa palveluilla ja älykkyydellä tai uudistamalla ja etsimällä niille muita käyttötarkoituksia.

Energiatehokkuuden ja materiaalien kierrätyksen kehittäminen on asetettu vahvaksi painopisteeksi muun muassa Pohjois-Suomen biotalouden kehittämisstrategioissa ja maakuntaohjelmissa. Maaseudun yrityssymbioosien kehittäminen toteuttaa osaltaan alueen strategioita sekä parantaa energiatehokkuutta ja materiaalien kierrätystä maaseudun toimijoiden keskuudessa.

Kiertotaloudessa on Sitran arvion mukaan 1,5–2,5 miljardin euron potentiaali. Kysymys on myös työpaikoista ja materiaalien riittävyydestä.

Myssy-hankkeessa kuvataan yritysten yhteistyötä kiertotalouden näkökulmasta. Mallien avulla yritykset saavat esimerkkejä kiertotalouden symbioosien toteuttamisesta sekä työkaluja oman toimintansa kehittämiseen ja kiertotalouden edistämiseen. Hankkeen toteuttavat Oulun ammattikorkeakoulu ja Lapin ammattikorkeakoulu yhdessä Lapin ja Pohjois-Pohjanmaan maaseutuyritysten kanssa. Hankkeen rahoittajina ovat Euroopan maaseudun kehittämisrahasto, Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin ELY-keskukset sekä hankkeen toteuttajat. Hanke toimii ajalla 10.12.2015–30.9.2017.

Tiedustelut:

projektikoordinaattori Ritva Imppola, Oamk, ritva.imppola(ät)oamk.fi, 050 572 2404

projektipäällikkö Sanna Vinblad, Lapin AMK, sanna.vinbla(ät)lapinamk.fi, 040 701 2238

oamk.fi/myssy

Lapin ammattikorkeakoulu on Euroopan unionin pohjoisin ammattikorkeakoulu. Sijainti on meille mahdollisuus erikoistua: vahvuutemme on arktinen olosuhdeosaaminen. Hyödynnämme pohjoisen tarjoamia rajattomia mahdollisuuksia niin opetuksessa kuin TKI-toiminnassammekin. Toimipaikkamme sijaitsevat Kemissä, Rovaniemellä ja Torniossa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki