Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Kuntoutuksen vallankumous - Avokuntoutusfooumi Tampereella 27.11.2014

Suomen Luustoliitto

Kuntoutuksen vallankumous - Avokuntoutusfooumi Tampereella 27.11.2014

Julkaistu: 24.11.2014 klo 09:13
Julkaisija: Suomen Luustoliitto

Suomeen on rakennettu sodanjälkeisten vuosikymmenten aikana kattava kuntoutuslaitosten verkosto. Kuntoutus irrotettiin arjesta.

Laitoskuntoutuksen rinnalla monet tahot ovat kehittäneet ja järjestäneet avomuotoista kuntoutusta ja kuntoutumista tukevaa toimintaa, mutta se on jäänyt monin tavoin sivurooliin.

Vaikka Kataisen hallitusohjelmassa kuntoutuksen kehittämistavoitteiksi kirjattiin asiakaslähtöisyys sekä kuntoutuksen järjestämis- ja rahoitusvastuun selkiyttäminen, käytännössä kuntoutumisen näkökulma on jäänyt vähäiseksi laajamittaisessa keskustelussa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksesta sekä rahoituksesta.

Kansaneläkelaitoksen kuntoutuspäällikkö Tiina Huuskon mukaan määrärahojen pienentyessä on entistä tärkeämpää kehittää palveluita, jotka ovat vaikuttavia ja kustannustehokkaita: Nykyisten palveluiden rinnalle kehitetään avomuotoisia kuntoutusmalleja tutkimusnäyttöön perustuen ja asiakasläheisesti yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

– Kuntoutujan motivaatio ja sitoutuminen on vahvempaa sekä kuntoutuksen vaikutukset ovat paremmat, kun kuntoutujalla on mahdollisuus vaikuttaa kuntoutuksensa sisältöön ja kun kuntoutuksen tavoitteet perustuvat kuntoutujan omiin tavoitteisiin, toteaa kuntoutustieteen professori Kristiina Härkäpää Lapin yliopistosta.

Sairaala- ja laitoskeskeisistä toimintamuodoista ollaan siirtymässä asiakkaan tavoitteita ja mahdollisuuksia tukeviin avomuotoisiin sekä kuntoutujan elin- ja työympäristössä toteutettaviin palveluihin, jatkaa Härkäpää.

Tampereella 27.11.2014 järjestettävässä Avokuntoutusfoorumissa nostetaan esille avokuntoutuksella saavutettuja tuloksia ja vaikutuksia sekä keskustellaan avokuntoutuksen hyvistä käytännöistä ja edelleen kehittämisestä, talouden näkökulmaa unohtamatta.

Lisätietoja: Pauliina Tamminen, Suomen Luustoliitto ry, 050 371 4558, pauliina.tamminen@luustoliitto.fi

Mediatapaaminen 27.11.2014 klo 11.00–11.45 Tampere-talo, VIP-huone, 3 krs

Lounastarjoilu. Ilmoittautuminen viimeistään keskiviikkona 26.11.2014 klo 13 mennessä:

Pauliina Tamminen, 050 371 4558, pauliina.tamminen@luustoliitto.fi

TERVETULOA

Suomen Luustoliitto ry on valtakunnallinen kansanterveys-, potilas- ja liikuntajärjestö, joka yhdessä jäsenyhdistystensä kanssa edistää kansalaisten luustoterveyttä ja yleistä hyvinvointia. Luustoliiton tarkoituksena on lisätä tietoutta luustosta sekä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa vähentää osteoporoosin, kaatumisten ja luunmurtumien ilmaantuvuutta. Luustoliitto pyrkii turvaamaan luustokuntoutujille varhaisen tutkimuksen, hyvän hoidon ja toimivan kuntoutuksen.