Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Kelan verkkoasiointi palkittiin kansainvälisessä kilpailussa

Kela

Kelan verkkoasiointi palkittiin kansainvälisessä kilpailussa

Julkaistu: 19.04.2016 klo 13:01
Julkaisija: Kela

Mahdollisuus toimittaa hakemusten liitteet Kelaan sähköisesti asiointipalvelun kautta sai kunniamaininnan maailmanlaajuiselta sosiaaliturvajärjestöltä ISSAlta.

Kela osallistui sosiaaliturvajärjestö ISSAn (International Social Security Association) Hyvä käytäntö

-kilpailuun työllä “Adoption of electronic documentation for claims submitted on an online customer service platform”. Kilpailutyössä kuvattiin Kelan verkkoasioinnin tavoitteita ja taustoja, teknisiä ratkaisuja, jotka mahdollistavat sähköisten liitteiden lähettämisen, viestintä- ja markkinointitoimenpiteitä sekä saavutettuja tuloksia ja niiden vaikuttavuutta.

-          Olemme panostaneet verkkoasioinnin systemaattiseen kehittämiseen jo useita vuosia. Ilahduimme, että työmme sai nyt myös kansainvälistä tunnustusta ja pääsemme jakamaan kokemuksiamme laajemminkin, kertoo Kelan johtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma. Hän otti vastaan kunniamaininnan ISSAn palkintogaalassa Tukholmassa maanantaina 18.4.

Puhelimella otettu kuva kelpaa liitteeksi

Kelan etuushakemuksiin tarvitaan usein liitteitä. Liitteiden perusteella arvioidaan asiakkaan oikeus johonkin tiettyyn etuuteen tai lasketaan etuuden määrä. Kelassa käsitellään vuosittain useita miljoonia liitteitä.

Marraskuussa 2013 Kelan verkkoasiointipalvelussa otettiin käyttöön ominaisuus, joka mahdollistaa liitteiden toimittamisen Kelaan sähköisesti. Asiakas voi ottaa hakemukseensa tarvittavasta liitteestä valokuvan vaikkapa puhelimella. Ennen verkkopalvelun käyttöönottoa liitteet piti toimittaa Kelaan joko postitse tai tuoda ne Kelan toimipisteeseen.

Vuonna 2015 hakemuksiin tarvittavista liitteistä 46 % tuli Kelaan verkkoasiointipalvelun kautta. Kasvua edelliseen vuoteen oli 28 %.

Liitteiden lähettämistä verkossa on markkinoitu asiakkaille aktiivisesti palvelun käyttöönotosta alkaen. Mediaviestinnän lisäksi on toteutettu useita markkinointikampanjoita. Vuonna 2015 markkinoitiin liitteiden lähettämistä verkossa osana suurempaa verkkoasiointikampanjaa. Tammikuussa 2016 julkaistiin lisäksi lyhyt ohjevideo liitteiden lähettämisestä verkossa.

Verkkoasioinnin lisääntyminen nopeuttaa asiakkaan palvelua ja vähentää tarvetta asioida muissa palvelukanavissa, kuten toimistossa tai puhelinpalvelussa.

-          Verkkoasioinnin lisääntyminen tukee Kelassa strategiseksi painopisteeksi valittua ekologisesti kestävää toimintaa: Postin määrä sekä Kelalta asiakkaalle että asiakkaalta Kelalle vähenee merkittävästi verkkopalveluiden käytön yleistyessä. Lisäksi lähes jokaisella on nykyään puhelin, jolla ottaa kuvia. Liitteiden lähettäminen on hyvin yksinkertaista ja helppoa, kuvaileeKelan etuuspalvelujen lakiyksikön päällikkö Marjukka Turunen.

Turunen esittelee sähköisten liitteiden lähettämiseen liittyviä toimintamalleja ISSAn Euroopan aluekokouksessa Tukholmassa 19.4.2016.

Kelan verkkopalvelut palkittiin nyt jo toista kertaa

Kela-Kertun neuvontapalsta Suomi24-palvelussa palkittiin vastaavassa ISSAn Hyvä käytäntö -kilpailussa kunniamaininnalla jo vuonna 2013. Tällä hetkellä Kela-Kerttu neuvoo lapsiperheitä Kelan omalla Kysy Kelasta -palstalla sekä Facebookissa.

ISSAn Hyvä käytäntö -kilpailu on suunnattu Euroopan sosiaaliturvalaitoksille, ja kilpailuun tuli tänä vuonna yhteensä 71 työtä 19 eri maasta. Kelan kunniamaininta oli ainoa Suomeen saatu tunnustus.

ISSA on palkinnut hyviä käytäntöjä vuodesta 2008 alkaen. Hyvien käytäntöjen palkitsemisella halutaan auttaa eri maiden sosiaaliturvalaitoksia parantamaan käytäntöjään ja hallintoaan. Hyvät käytännöt julkaistaan ISSAn verkkosivuilla.

Lisätietoja asiakkaille

www.issa.int

www.kela.fi/asiointi

www.kela.fi/kysy-kelasta

Odottamattoman helppo asioida -kampanja / Lähetä liitteet verkossa -markkinointivideo

Kela opastaa: Näin lähetät hakemuksen liitteet verkkoasiointipalvelussa -ohjevideo

Lisätietoja medialle

Kela,

johtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma, puh. 020 634 1216

etunimi.sukunimi@kela.fi

Kela, Etuuspalvelujen tulosyksikkö

lakiyksikön päällikkö Marjukka Turunen, puh. 040 528 5371

etunimi.sukunimi@kela.fi

********

Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 040 733 5221, arkisin klo 9-16
viestinta@kela.fi

Kelan tilasto- ja tietovarastoryhmän puhelinpäivystys medialle puh. 050 5517 960, arkisin klo 9-16
tilastot@kela.fi

Mediainfo on Kelan taustoittava uutiskirje medialle.
Tilaa kerran kuussa ilmestyvä mediainfo osoitteessa www.kela.fi/uutiskirje

Viestinnän yhteystiedot verkossa
www.kela.fi/viestinta