Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Kannelmäen ostarin kaavamuutoksen tavoitteena uusia asuintaloja ja liiketiloja

Pohjola Rakennus Oy Uusimaa

Kannelmäen ostarin kaavamuutoksen tavoitteena uusia asuintaloja ja liiketiloja

Julkaistu: 17.02.2015 klo 09:00
Julkaisija: Pohjola Rakennus Oy Uusimaa

Helsingin kaupunki suunnittelee Kannelmäen ostoskeskuksen alueelle asemakaavan muutosta, jonka tavoitteena on mahdollistaa alueella sijaitsevien vanhojen liikerakennusten purkaminen ja uusien liiketilojen ja asuntojen rakentaminen. Asemakaavan muutos valmistellaan kaupunkisuunnitteluvirastossa. Muutoksesta päättää lopullisesti kaupunginvaltuusto.

Pohjola Rakennus Oy Uusimaa on hankkeessa mukana yhdessä liikerakennusten nykyisten omistajien kanssa. Mikäli Helsingin kaupunki hyväksyy asemakaavan ja kiinteistöjen hallintaan liittyvät muutokset, tulee hankkeen toteuttaminen Pohjola Rakennus Oy Uusimaan tehtäväksi.

Kauppakeskus Kaari Kannelmäen eteläosassa on vienyt asiakkaita vanhalta ostoskeskukselta ja vähentänyt liiketilojen kysyntää, suuri osa liiketiloista on jo tyhjillään. Ostarin rakennukset ovat myös tulleet rakennusteknisesti elinkaarensa päähän.– Pohjola Rakennus Oy Uusimaa havaitsi syntymässä olevan tilanteen ja sopi yhteistyön järjestelyistä kiinteistöosakeyhtiöiden nykyisten osakkaiden kanssa, sanoo toimitusjohtaja Kim Bono.

Alue sijaitsee keskeisellä paikalla Kannelmäessä, ja Kehäradan avaaminen parantaa liikenneyhteyksiä entisestään.

Yli 600 asukasta

Alue suunnitellaan noin 600 asukkaalle. Talot olisivat pääosin 5–6-kerroksisia. Osaan taloista on kaavailtu katutasoon liiketiloja muun muassa päivittäistavarakaupalle sekä erikoisliikkeille ja -palveluille. Asukkaiden ja liikkeiden työntekijöiden pysäköintipaikat rakennettaisiin pihakansien alle. Näin alueesta saataisiin viihtyisä ja turvallinen sekä pihoilla oleskeleville eri-ikäisille asukkaille että kevyen liikenteen väylien käyttäjille. Sekä rakennusten että pihojen yhteiset tilat tulisivat vahvistamaan alueen yhteisöllisyyttä.

Liikkeiden asiakaspysäköinti tulisi nykyiseen tapaan pääosin rakennusten väliselle aukiolle. Jalankulkuyhteys ostarin itäpuolisista kortteleista Vanhaistentielle säilyisi.– Kun koko alue suunnitellaan kerralla, siitä muodostuu toiminnallisesti yhtenäinen kokonaisuus, sanoo konsernijohtaja Juha Metsälä Pohjola Rakennus Oy:stä.

FAKTA

Kannelmäen ostoskeskuksen uudistaminen eli ”Uusi Kannelmäki” nykyisten suunnitelmien mukaan:

• alueella nykyisin Kannelmäen ostoskeskus sekä Kiinteistö Oy Vanhaistentie 3
  • 5–6 -kerroksisia asuintaloja noin 600 asukkaalle
  • katutasoon kaavaillaan liiketiloja,  mm. päivittäistavarakaupalle, ravintolalle sekä erikoisliikkeille ja -palveluille
  • asukaspysäköintiä suunnitellaan pihakansien alle
  • Asemakaavan muutostyö on käynnistynyt, kaupungin asettamana tavoitteena on kaupunkisuunnittelulautakunnan käsittely v. 2016.

Liite: Havainnekuva alueesta – kuvateksti:

Kannelmäen ostarille eli ”Uuteen Kantsuun” tulisi asuntoja noin 600 asukkaalle sekä monipuoliset lähipalvelut. Helsingin kaupunki suunnittelee alueen asemakaavan muutosta. Mikäli Helsingin kaupunki hyväksyy asemakaavan ja kiinteistöjen hallintaan liittyvät muutokset, tulee hankkeen toteuttaminen Pohjola Rakennus Oy Uusimaan tehtäväksi.

Pohjola Rakennus Oy Uusimaa

Toimitusjohtaja Kim Bono, 044 751 0100, kim.bono@pohjolarakennus.fi

Konsernijohtaja Juha Metsälä, 041 4590 600, juha.metsala@pohjolarakennus.fi

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto

Arkkitehti Mikael Ström, 09 310 37470, mikael.strom@hel.fi

Pohjola Rakennus Oy Uusimaa on projektinjohtomallilla toimiva, monipuolisen osaamisen rakennusliike sekä aluesuunnittelun ja kiinteistökehittämisen asiantunteva kumppani. Se on Pirkanmaalla toimivan, kotimaisen perheyhtiön Pohjola Rakennus Oy:n tytäryhtiö, ja sen osaomistajina on yhtiön toimiva johto. Pohjola Rakennus Oy Uusimaan vuoden 2014 liikevaihto oli noin 25 miljoonaa euroa.

www.pohjolarakennus.fi