JäPSin e-Sports sai lentävän lähdön, kun 312 katsojaa seurasi selostettua Twitch-lähetystä 2.5. Lähetys ylsi Suomen Top-10 katsotuimpiin.
Tiukat paikat.
Peli käynnistyi lauantaina kolmelta Järvenpää-talon Juhani Aho -salissa, jonka kaupunki lähetystekniikan lisäksi tarjosi seuran käyttöön. Kokemusta voi pitää kaikin puolin onnistuneena.
– Olimme ilolla mukana auttamassa polkaisemaan käyntiin JäPSin e-urheilutoimintaa! E-jalkapallo-ottelu oli myös meille uusi, mutta tervetullut avaus muiden livestriimauksien joukkoon, kertoo tapahtumatuottaja Kristian Schmidt Järvenpään kaupungilta.
–Urheilu on olennainen osa suomalaista kulttuuria ja e-urheilu sen alalajina uusi, mutta vahvasti nousussa. Uskon, että virtuaalinen kauden aloitus tarjoaa futisyhteisölle kauan kaivattuja positiivisia puheenaiheita koronarajoitusten keskellä, toteaa kaupungin liikuntapäällikkö Tony Konkola.
Lauantain kisastudio Järvenpää-talolla.
Koronaviruksen rajoitusten vuoksi palloilu varsinaisen viheriön puolella ei ole kovin helposti viimeisten kuukausien aikana onnistunut. Rajoitusten asteittainen purkaminen ei tuo tähän ihan heti helpotusta, kun laajamittaiset yleisötilaisuudet saavat odottaa elokuun alkuun.
Kilpailutoiminta starttaa, mutta varsinaiset sarjaottelut pelataan ilman yleisöä.
Toisaalta jo ensi viikosta alkaen järvenpääläisillä seuroilla on mahdollisuus avata vakiovuorojaan. Myös suljettuina olleet Koivusaaren ja lukion jalkapallokentät on avattu ja niitä voi käyttää voimassa olevien rajoitusten mukaisesti.
Selostajilla asianmukainen varustautuminen.
Lauantain peliareenana oli PlayStation 4 -pelikonsoli. Ensimmäisessä turnauksessa Järvenpään palloseura kohtasi Lahden Reippaan. Varsinaisessa ottelussa JäPSin edustusjoukkueen miehistöstä mukana olivat Hedi Khayat ja viime kauden ykkösmaalitykki Kron Rexhepin, jotka kohtasivat kaksoisottelussa Lahden Reippaan Berat Kösen ja Valtteri Entolan.
– Idea e-turnauksesta syntyi JäPSin miesten edustusjoukkueen taustaorganisaatiossa, jossa päätettiin lähteä hyödyntämään koronatilanteen ohut hopeareunus. E-urheilu tuntui urheiluseuran perspektiivistä luontevimmalta tavalta lähteä ottamaan tätä ympäristöä haltuun. JäPSissä koettiin, että nyt oli erityisen hyvä aika lähteä luomaan sisältöä, jota eri laitteilla voi kuluttaa, sanoo JäPSin Tuomas Kyytsönen.
Vaikka kentän puolella koettiin nöyryytyksiä, tapahtuma oli ainakin JäPSin silmin kuitenkin lähes erinomainen, vaikka oppimisprosessi e-urheilun saralla on kuulemma vasta alussa. Tulevista tapahtumista tiedotetaan JäPSin somekanavissa.
Myös Järvenpään kaupunki jatkaa livestriimauksiaan kevään ajan. Seuraa ohjelmistoa somesta ja tältä sivulta: https://www.jarvenpaa.fi/kulttuuriaetana. Lähetys katsottavissa: https://www.twitch.tv/japsesports/
Kuvat: Tuomas Kyytsönen/JäPS
Järvenpää on viisas ja väkevästi inhimillinen kaupunki, joka luo syvää yhteyttä vastaamalla kokijansa tarpeisiin ja tunteisiin. Järvenpääläisiä on 44 000. Kaupunki on luonnonläheinen elinkeinoelämän, kulttuurin ja yrittämisen keskus Keski-Uudellamaalla.
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1