Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Innovaatioasiantuntija: Tuottavuusloikka voidaan saavuttaa fiksuilla julkisilla hankinnoilla

Kalevi Sorsa -säätiö

Julkaistu: 14.09.2015 klo 12:00
Julkaisija: Kalevi Sorsa -säätiö

Julkisten hankintojen yhteenlaskettu arvo Suomessa on noin 35 miljardia euroa vuodessa. Jos Suomi ohjaisi pienen osan julkisista hankinnoista uusien innovatiivisten ratkaisujen kehittämiseen, niin se voisi tehdä tuottavuusloikan ja kuroa umpeen puolet julkisen talouden kestävyysvajeesta. Näin väittää innovaatiorahoittaja Tekesin vaikuttavuusarvioinnin asiantuntija Jussi Kajala ajatuspaja Kalevi Sorsa -säätiölle kirjoittamassaan Impulsseja-julkaisussa.

Innovatiivisessa julkisessa hankinnassa ostaja viestii ratkaisua vaativasta tarpeesta markkinoille, jonka jälkeen yritykset pyrkivät kehittämään uusia älykkäitä ratkaisuja. Kajala nostaa raportissaan esimerkiksi innovatiivisesta hankinnasta Oulun kaupungin ja iLOQ-yrityksen. Fiksu toimittaja iLOQ huomasi, että Oulun kaupungin kannattaisi hankkia digitaalinen lukkojärjestelmä, jolloin lukkojärjestelmää ei tarvitse enää uudelleensarjoittaa yhden avaimen kadotessa. ”Älykkäällä ostamisella voidaan luoda iLOQin kaltaisille kasvuyrityksille referenssimarkkinoita ja tehostaa julkisen sektorin toimintaa”, sanoo Kajala.

”Hankintalaki tai sen uudistus eivät ole pullonkauloja innovatiivisille julkisille hankinnoille. Neuvottelumenettely ja muut keinot antavat erinomaiset mahdollisuudet fiksujen hankintojen tekemiseen julkisella sektorilla. Kysymys onkin enemmän kulttuurimuutoksesta, osaamisen puuttumisesta sekä riskinottokyvystä. Näihin kaikkiin voimme vaikuttaa: muutos on meistä itsestämme kiinni.”, linjaa Kajala.

Julkaisu on saatavilla osoitteessa http://sorsafoundation.fi/fi/innovatiiviset-julkiset-hankinnat-miten-kurotaan-umpeen-puolet-suomen-kestavyysvajeesta-2/.

Jussi Kajala, puh. 050 5577 648

Kalevi Sorsa -säätiö on sosiaalidemokraattinen ajatuspaja.