Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Fölin käytön helppous kasvattaa matkamäärää

Turun seudullinen joukkoliikenne

Fölin käytön helppous kasvattaa matkamäärää

Julkaistu: 15.09.2016 klo 10:30
Julkaisija: Turun seudullinen joukkoliikenne

Turun kaupunkiseudun joukkoliikenteen Fölin matkamäärä on hyvässä kasvussa. Matkoja on tehty tammi-elokuussa 16,34 miljoonaa, mikä on 900.000 matkaa (5,8 %) enemmän kuin viime vuoden tammi-elokuussa. Matkamäärä on kasvanut selvästi sekä Turussa että muissa Föli-kunnissa.

- Vuonna 2015 matkamäärämme oli 24,4 miljoonaa, ja nyt näyttää siltä, että 25 miljoonan matkan raja ylittyy kirkkaasti tänä vuonna, iloitsee joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte.

Selkein syy matkamäärän kasvulle on joukkoliikennetoimiston arvion mukaan tasataksan helppous. On helppo nousta bussin kyytiin, kun matkojen hinnat ja liput ovat samat. Kausikorttimatkojen määrän kasvu osoittaa, että Föliin on saatu uusia, sitoutuneita asiakkaita. Toinen matkamäärää kasvattava asia lienee joukkoliikenteen palveluiden kehittäminen. Yksi arjen helpottaja on bussikortin nettilataus, joka on erittäin suosittu ja helppokäyttöinen palvelu. Lähiviikkoina nettilatauksen houkuttelevuus paranee entisestään, kun mukaan saadaan myös tuplakorttien lataaminen. Tätä on kovasti toivottu.

Fölin liikenne aloitettiin Turussa, Kaarinassa, Raisiossa, Naantalissa, Liedossa ja Ruskolla 1.7.2014 eli Föli täytti kesällä kaksi vuotta.

Kansalaisten liikkumista selvitetään Turun seudulla

Valtakunnallinen henkilöliikennetutkimus on käynnissä vuoden loppuun saakka. Tutkimuksen avulla saadaan merkittävää tietoa suomalaisten liikkumistottumuksista sekä niiden muutoksista kaikkina vuodenaikoina. Tietoja hyödynnetään parannettaessa liikkumismahdollisuuksia ja liikenneturvallisuutta sekä pyrkimyksissä vähentää liikenteen ympäristöhaittoja. Turun seudulla kiinnostaa mm. Fölin tuomat muutokset ja pyöräilyn mahdollinen lisääntyminen. Alueen asukkaiden toiveita kuunnellaan tarkasti.

- Henkilöliikennetutkimus on keino saada ajantasaista tietoa ihmisten tavoista liikkua. Saamme tarkan tiedon, millaisilla matkoille kulkija valitsee auton, bussin tai polkupyörän. Tämä tieto on arvokasta suunnittelutyössä, toteaa Varsinais-Suomen liiton liikennesuunnittelija Mari Sinn.

- Turun seudulla erityisen kiinnostavaa on tietää, miten seudullisen joukkoliikenteen käynnistyminen on vaikuttanut ihmisten liikkumistottumuksiin, pohtii kehittämispäällikkö Jari Paasikivi Turun kaupungin ympäristötoimialalta.

Tutkimus tehdään valtakunnallisena otantatutkimuksena ja siihen kerätään 65 000 suomalaisen liikkumiseen liittyvää tietoa. Turun seudulla tehdään samanaikaisesti tarkempi tutkimus, josta selviää erityisesti Turun seudun liikkumiseen liittyviä tunnuslukuja kuten kulkumuotojakauma.

Tutkimukseen osallistuvat poimitaan väestörekisteristä. Menetelminä ovat puhelimen ja kirjeen lisäksi verkkopohjaiset kyselyt. Tutkimuksen tulokset ovat käytettävissä vuoden 2017 lopussa. Tutkimuksen teettää Liikennevirasto ja tiedot kerää TNS Gallup.

Lisätietoja Fölin matkamäärän kasvusta:

Turun seudun joukkoliikenne Föli, joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte, puh. 044 907 5121

Lisätietoja henkilöliikennetutkimuksesta:

Varsinais-Suomen liitto, liikennesuunnittelija Mari Sinn, puh. 045 807 8969, www.hlt.fi

Tietoa liikkumisesta eri vuodenaikoina:http://www.liikennevirasto.fi/documents/20473/147702/Faktakortti_vuodenajat

Turku, Kaarina, Raisio, Naantali, Lieto ja Rusko muodostavat yhtenäisen joukkoliikennealueen, Turun seudun joukkoliikenne Fölin. Fölin alueella on voimassa tasataksa, eli hinta on sama matkan pituudesta riippumatta. Koko alueella on voimassa samat liput, hinnat ja alennusryhmät.

www.foli.fi