Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Floraliasta alkaa kevät

Oulun seudun ammattiopisto (OSAO)

Floraliasta alkaa kevät

Julkaistu: 23.03.2015 klo 10:39
Julkaisija: Oulun seudun ammattiopisto (OSAO)

Floralia-puutarhanäyttely on avoinna yleisölle tulevana viikonloppuna 28.–29.3.2015. Näyttelyyn odotetaan 5000–6000 kävijää. Mediapäivä on keskiviikkona 25.3. Kokoonnumme klo 9.00 myymälä Opinkukkaan (Piriläntie 145, 90440 Kempele), josta jatkamme näyttelyhalleihin. Tervetuloa!

Teemoina aistit puutarhassa ja kivirakentaminen

Tänä vuonna näyttelyn teemoina ovat aistit puutarhassa ja kivirakentaminen. Näyttelyhallissa on esillä visuaalisia elementtejä, joita voit katsoa, kosketella, kuunnella sekä tuntea tuoksuja. Opiskelijoiden ideoista rakennettu näyttely on oiva näyte puutarha-alan tunnepitoisesta voimasta.

Kivirakentaminen on ollut jo pitkään suosittua, koska kivi on kestävää ja helppohoitoista. Näyttelyyn on toteutettu erilaisia kivirakenteita: muureja erilaisista kivimateriaaleista, polkuja, käytäviä ja aidanteita.

Floraliaa on alettu suunnittelemaan ja rakentamaan viime syksynä. Kaikki puutarha-alan opiskelijat ovat osallistuneet näyttelyn toteuttamiseen. ”Näyttely tarjoaa hyvän näyteikkunan kukka- ja puutarha-alan osaamiseen ja sen ammattikuviin”, lehtori Pasi Kivilompolo kertoo. Tapahtuman rakentamiseen on sisällytetty viherrakentamisen, viljelyn ja kukkasidonnan kokonaisuuksia. ”Opiskelijat oppivat todellisessa ympäristössä tekemään ammatillisesti korkeatasoisia töitä annetussa ajassa. Lisäksi näyttely on hyvä tilaisuus testata yritysideoita”, Kivilompolo jatkaa.

Floralia on järjestetty vuodesta 1988 lähtien Kempeleessä Pirilän tilan alueella. Nähtävää on paljon eri puolella oppilaitosta. Varsinainen näyttely on rakennettu puistohalliin. Halli on tilana yksi Suomen suurimmista, jossa voidaan antaa talvisaikaan laadukasta viherrakentamisen käytännön opetusta.

OSAO on pohjoisin puutarha-alan kouluttaja

OSAOn Kempeleen yksikössä on reilu sata puutarha-alan opiskelijaa. Kempeleessä on hyvin monipuolinen oppimisympäristö, jossa voidaan opettaa kaikkia alaan kuuluvia osa-alueita: kukka- ja puutarhakauppaa, puutarhatuotantoa sekä viheralaa. OSAOlla on hyvä yhteistyöverkosto alueen yritysten kanssa.

Koulutusta järjestetään sekä nuorille että aikuisille. Tällä hetkellä on haku käynnissä syksyllä alkaviin aikuisten näyttötutkintoperusteisiin puutarhatalouden perustutkinnon ja floristin ammattitutkinnon valmistaviin koulutuksiin.

OSAOn Kempeleen yksikössä on kaikkiaan 610 opiskelijaa. Yksikössä voi opiskella puutarhatalouden lisäksi logistiikan sekä hotelli-, ravintola- ja cateringalan tutkintoihin.

Floralia on avoinna la–su klo 10–17

Näyttelyssä on tarjolla asiantuntijaluentoja, näytteilleasettajia, kukka- ja yrttimyyntipisteitä, opiskelijoiden yritysideoita sekä vinkkejä puutarhaan. Lippu 5 e ja perhelippu 15 e.

Floralia-nimen alkuperä juontaa juurensa antiikin Roomaan ja se tarkoittaa kasvillisuuden ja sadonkorjuun jumalattaren kunniaksi pidettyä juhlaa kevään tulolle.

Floralia - Kevät alkaa Kempeleestä!

Lisätietoja: tapahtuman organisaattori, lehtori Pasi Kivilompolo, p. 050 5300 433, pasi.kivilompolo@osao.fi

www.floralia.fi

www.osao.fi

Näyttelystä on saatavilla valokuvia keskiviikkona 25.3.osoitteesta viestinta@osao.fi

Floralia-tunnus tämän viestin liitetiedostona (linkki).

Floralia-video:

Oulun seudun ammattiopistossa opiskelee yhteensä 11 100 nuorta ja aikuista. Koulutusyksiköt sijaitsevat Oulussa, Kempeleessä, Limingassa, Muhoksella, Pudasjärvellä ja Taivalkoskella. OSAO kuuluu Oulun seudun koulutuskuntayhtymään (Osekk).