Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Europan 13 -arkkitehtuurikilpailun Suomen kohteet Espoossa, Jyväskylässä ja Seinäjoella

Suomen Arkkitehtiliitto SAFA ry

Julkaistu: 02.03.2015 klo 13:38
Julkaisija: Suomen Arkkitehtiliitto SAFA ry

Julkaisuvapaa 2.3.2015

Nuorten arkkitehtien kansainvälinen Europan 13 -arkkitehtuurikilpailu käynnistyy tänään. Kilpailussa on mukana lähes 50 kohdetta eri puolilla Eurooppaa. Suomen kilpailukohteet sijaitsevat Espoossa, Jyväskylässä ja Seinäjoella.

Joka toinen vuosi järjestettävästä Europanista on kehittynyt maailman laajin arkkitehtuurikilpailu, johon rekisteröityy lähes kymmenen tuhatta suunnittelijaa ympäri maailman. Kilpailu on suunnattu alle 40-vuotiaille arkkitehtuurin ja kaupunkisuunnittelun ammattilaisille. Kilpailijoiden toivotaan muodostavan monialaisia suunnitteluryhmiä, joista jokaisessa tulee olla vähintään yksi arkkitehti.

Europan 13 –kilpailun kohteilla on yhteinen teema Adaptable City 2.

- Perinteisten suunnitteluratkaisujen lisäksi kilpailijoiden toivotaan pohtivan, millaisia tulevaisuuden kaupungit ovat, ja esittävän ideoita siitä, miten kaupungit pystyvät mukautumaan tulevaisuuden haasteisiin. Kilpailuprosessin aikana järjestetään kolme kansainvälistä foorumia, joissa kilpailujen järjestäjät ja palkitut suunnittelijat kokoontuvat keskustelemaan kaupunkisuunnittelun teemoista, Europan Finlandin pääsihteeri Mari Koskinen sanoo.

Tiivistä mutta luonnonläheistä: Espoon Otaniemi

Espoon kohde on Otaniemen kampusalueella. Vain kuuden kilometrin päässä Helsingin keskustasta sijaitseva Otaniemi tulee - yhdessä Tapiolan ja Keilaniemen kanssa - muodostamaan uuden liike- taide- ja tiede-elämän keskuksen Espoossa. Otaniemen metroasema avautuu vuonna 2016 ja Aalto ARTSin uudisrakennus nousee Otaniemeen parin vuoden päästä. Kilpailulla haetaan luontoarvoja ilmentäviä ehdotuksia 25 000 m2:n asuntorakentamisen ja 5 000 m2:n toimistorakentamisen sijoittamiseksi Alvar Aallon suunnitteleman kampusalueen tuntumaan. Alueen lähellä sijaitsee toisaalta arvokas Natura-alue harvinaisine lintulajeineen sekä liito-oravien pesimäpaikkoja. Kilpailulla haetaankin innovatiivisia tapoja alueen tiivistämiseksi luontoalueita häiritsemättä.

Uutta rakentamista modernin henkeä kunnioittaen: Jyväskylän Kortepohja

Jyväskylän Kortepohja on edustava esimerkki 1960-luvun kaupunkisuunnittelusta ja elementtirakentamisesta. Osa ruutukaavaan toteutetusta Kortepohjan asuinalueesta kuuluu kansainvälisen DOCOMOMO-järjestön suomalaisen modernin arkkitehtuurin merkkiteosvalikoimaan. Kilpailulla etsitään ratkaisuja alueen tiivistämiseksi mm. suuria parkkipaikka-alueita karsimalla. Elävyyttä haetaan myös rakennusten käyttötarkoituksia monipuolistamalla ja uudistamalla alueen kaupallisia palveluja. Elinkaarensa päähän tulleen ostoskeskuksen kohtalo pitää ratkaista. Keskeistä on toteuttaa tiivistämistä alueen alkuperäistä henkeä kunnioittaen.

Joutomaasta sillaksi: Seinäjoen rautatieaseman ympäristö

Seinäjoen kilpailualueena on rautatieaseman ja vanhan ratapihan  muodostama alue, joka on keskeisestä sijainnistaan huolimatta ajautunut kaupunkiympäristöstä irralliseksi joutomaaksi. Alue sijaitsee keskustan itäpuolella. Kilpailulla haetaan ideoita alueen monipuoliselle asunto- ja palvelurakentamiselle, jolla se liitettäisiin luontevaksi osaksi Seinäjoen keskustaa. Tavoitteena on tiivistää ja laajentaa Seinäjoen keskustan kaupunkirakennetta sekä yhdistää rata-alueen eristämät Pohjan kaupunginosa ja keskusta toisiinsa kevyen liikenteen väylillä.

Kilpailijat voivat valita kohteista yhden tai useampia, joihin he jättävät ehdotuksensa. Kuhunkin maahan saa tehdä vain yhden ehdotuksen. Kilpailuun voi rekisteröityä osoitteessa www.europan-europe.eu.

Suomessa kilpailua koordinoi Suomen Arkkitehtiliitto SAFA. Joka maassa kansallinen palkintolautakunta arvostelee kyseisen maan kohteisiin tehdyt ehdotukset.

–       Mari Koskinen, pääsihteeri, Europan Suomi Finland: p. 045 139 3665, mari.koskinen@europan.fi

–       Espoo: Olli Kantanen, kiinteistökehittäjä, Senaatti-kiinteistöt, p. 050 5400805 olli.kantanen@senaatti.fi

–       Seinäjoki: Martti Norja, asemakaava-arkkitehti, Seinäjoen kaupunki, p. 040 774 8501, martti.norja@seinajoki.fi

–       Jyväskylä: Tapani Tommila, kaavoitusarkkitehti, p. 014 2667626, tapani.tommila@jkl.fi

–       www.europan.fi

–       www.europan-europe.eu

EUROPAN on kansallisten eurooppalaisten järjestöjen yhteenliittymä, joka vastaa kilpailun järjestelyistä. Avoimen dialogin ja laajemman eurooppalaisen yhteistyön hengessä Europan pyrkii tuottamaan syvällistä tietoa ja lisäämään keskustelua arkkitehtuurista ja kaupunkisuunnittelusta Euroopan maiden välillä. Europanin tavoitteena on auttaa nuoria (alle 40 v.) eurooppalaisia arkkitehtejä kehittämään ja markkinoimaan ideoitaan Euroopassa ja sen ulkopuolella.