Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Avfallet hör inte hemma i midsommarbrasan!

Lounais-Suomen Jätehuolto

Avfallet hör inte hemma i midsommarbrasan!

Pressmeddelande.
Publicerad: 23.06.2016 kl. 10:28
Utgivare: Lounais-Suomen Jätehuolto

Nu då midsommaren står vid dörren är det bra att minnas att det är förbjudet att bränna avfall till exempel i midsommarbrasan. Utanför tätort kan du i en öppen brasa bränna små mängder ris, kvistar, halm eller andra hyggesrester samt annat obehandlat virke.

- Då man bränner avfall uppkommer det alltid rök-, sot-, lukt- och hälsoolägenheter. I hemmaförhållanden brinner avfallet inte tillräckligt rent. Alla för hälsan och miljön skadliga föreningar sprids med röken på din egen gård, påminner miljörådgivare Lotta Salminen från LSJH.

- Detta gäller också korvpaket och andra hushållsplaster. För hellre den rena plasterna till Rinkis plastinsamling eller sortera de smutsiga plasterna i det brännbara avfallet eller blandavfallet.

Det brännbara avfallet (I Salonejden blandavfallet) utnyttjas för energiproduktion i avfallskraftverk. I miljötillstånden är utsläppsgränserna mycket strikta och uppföljningen sker mycket mer frekvent än i sedvanliga kraftverk. I avfallskraftverket brinner avfallet i en temperatur kring 1000 grader. Dessutom renas rökgaserna i flera steg.

Avfallscentralerna och sorteringsstationerna är stängda på fredag och lördag

LSJH:s avfallscentraler och sorteringsstationer tar emot avfall åter igen efter midsommar, men fredagen 24.6 och lördagen 25.6 är alla mottagningar stängda.

Tilläggsuppgifter:

miljörådgivare Lotta Salminen
Sydvästra Finlands Avfallsservice
tfn 020 728 2118 eller lotta.salminen@lsjh.fi

Sydvästra Finlands Avfallsservice (LSJH) är ett bolag ägt av 17 kommuner. Vi sköter för kommunernas del om organiseringen av invånarnas avfallsservice och avfallsrådgivningen. Också den offentliga sektorn samt skol- och hälsovårdsbranschens aktörer är våra kunder. Verksamhetsområdet har cirka 414 400 invånare, antalet fritidsbostäder är cirka 34 000. Målet för bolagets verksamhet är att belasta morgondagen mindre!

Upptäck resten av företagets pressmaterial

Mediapankki