Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Arktista designia Lahteen – Rovaniemi ja Lahti aloittavat arktisen muotoilun yhteistyön

Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy

Julkaistu: 16.06.2014 klo 12:12
Julkaisija: Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy

Lahtelaiset ja rovaniemeläiset aloittavat arktiseen muotoiluun liittyvän yhteistyön, joka tähtää Suomen arktisen osaamisen valjastamiseen parempien tuotteiden, ympäristöjen ja palveluiden suunnitteluun. Osapuolet tapasivat Lahdessa maanantaina 16.6. Päivän aikana pohdittiin Arctic Design -yhteistyön kansallista roolia ja lopuksi sovittiin käytännön muotoiluyhteistyöstä. Vierailua isännöi Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy.

Vierailupäivä päättyi Design Lahti -esittelykierrokseen, jonka etappeina olivat muun muassa Piano Paviljonki, Pro Puu galleria, Lahden matkustajasatama, Urheilukeskus ja Kauppatorin aitaukseen pystytetty kansainvälisen julistetriennalen oheisnäyttely. Vieraille tuli tutuksi myös LADECin tuella kehitetyn Reissu Ruotin sähköbussin tasainen, hiljainen ja päästötön kyyti.

Rovaniemeläisryhmässä oli edustajia Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnasta, Rovaniemen kaupungin elinkeino-yksiköstä, Lapin ELY-keskuksesta, Metsähallituksen Tiedekeskus Pilkkeestä, Rovaniemi Design Week -organisaatiosta sekä rovaniemeläisistä muotoilutoimistoista. Lahtelaisista muotoilualan toimijoista LADEC oli kutsunut mukaan vieraita vastaavat edustajat Lahden ammattikorkeakoulusta ja sen Muotoilu- ja taideinstituutista, Suomen Muotoilusäätiöstä, Päijät-Hämeen liitosta, Hämeen ELY-keskuksesta ja Lahti Regionista. Lisäksi mukana oli tietenkin lahtelaismuotoilijoita.

Riikka Salokannel
kehitysjohtaja | Strategiset kärkiosaamisalat, Cleantech & Design
+358 40 576 1464 | riikka.salokannel@ladec.fi

Kristian Keinänen