Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » Alfa Laval vastaamaan Pariisin museoiden ja muiden julkisten rakennusten jäähdytyksestä

Alfa Laval Nordic Oy

Julkaistu: 07.07.2015 klo 08:30
Julkaisija: Alfa Laval Nordic Oy

Maailman johtava lämpö-, erotus- ja virtaustekniikan yritys Alfa Laval on laajentanut yhteistyötään Pariisin energiayhtiön Climespacen kanssa. Alfa Laval vastaa nyt kaikkiaan 500 julkisen rakennuksen – museon, palatsin, kauppakeskuksen ja kaupungin sekä valtion virastojen jäähdytyksestä.

Kaukokylmään perustuva ratkaisu on kaikilta osin vaativa. Järjestelmä on rakennettu kokonaan maan alle, ja se käsittää yhteensä 52 kilometriä verkostoa Pariisin historiallisen keskustan alla. Seinen rannalla sijaitseva lämpöavoimala pumppaa vettä joesta ja jäähdyttää sen 1–5 asteiseksi. Viileämpinä päivinä vettä voidaan käyttää sellaisenaan ilman jäähdytystarvetta.

Seinen veden käyttäminen jäähdytyksessä säästää arvioiden mukaan peräti 500 000 kuutiota juomavettä vuosittain.

Kaukokylmäverkko on maailman ensimmäinen ja suurudeltaan kaikkien aikojen suurin. Sen avulla jäähdytetään esimerkiksi Louvre, Musée d’Orsay sekä kuuluisat Ritzin ja Bristolin hotellit.

Jäähdytetty vesi kuljetetaan kaukolämpöverkkoa pitkin 500 rakennukseen, joissa on kussakin oma jäähdytystila. Kaukolämpöverkko hyödyntää melko pitkälle kaupungin viemäriverkostoa. Käytössä lämmennyt vesi johdetaan toista putkea pitkin takaisin voimalaitokseen.

Alfa Lavalin levylämmönvaihtimet on räätälöity kaupungin vaativiin tarpeisiin.

Taru Nikulainen, viestintäkonsultti, Brunnen Communications Oy

puh. 050 325 7347, taru.nikulainen@brunnen.fi

Teija Lahti, tiedottaja, Alfa Laval Nordic Oy

puh. (09) 804 04 624, teija.lahti@alfalaval.com

Alfa Laval

Alfa Laval kuuluu maailman johtaviin yrityksiin lämpö-, erotus- ja virtaustekniikassa. Alfa Lavalin asiakkaiden prosesseja tehostavia laitteita, järjestelmiä ja palveluja käytetään tuotteiden lämmittämiseen, jäähdyttämiseen, erottamiseen ja kuljettamiseen.

Asiakkaat edustavat valmistavaa teollisuutta ja toimivat mm. elintarvikkeiden ja juomien, kemikaalien, lääkkeiden, tärkkelyksen, sokerin ja etanolin aloilla. Alfa Lavalin ratkaisuja käytetään myös mm. voimalaitoksissa sekä telakka- ja konepajateollisuudessa, kaivosteollisuudessa, lietteen ja jätevesien käsittelyssä, ilmastointiratkaisuissa sekä jäähdytysjärjestelmissä.

Alfa Laval Nordic on Alfa Lavalin tuotteita, järjestelmiä ja palveluita pohjoismaisilla markkinoilla myyvä yhtiö.

Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2014 noin 3,8 miljardia euroa ja henkilöstöä yhtiössä työskentelee 17 500. Alfa Lavalin osake noteerataan OMX:ssä pohjoismaiden suurten yritysten ryhmässä (OMX Nordic Large Cap).