Etusivu » Tiedotteet » Kaupungit ja kunnat » A-Insinöörit: Tietomallinnus ratkaisee sisäilmaongelmat tulevaisuudessa

A-Insinöörit Oy

A-Insinöörit: Tietomallinnus ratkaisee sisäilmaongelmat tulevaisuudessa

Julkaistu: 19.02.2015 klo 10:00
Julkaisija: A-Insinöörit Oy

• Mitä tietomallinnus tarkoittaa?
  • Päästäänkö tietomallinnuksen avulla kosteusvaurioista eroon?
  • Mikä on tilaajan vastuu kosteusvaurioiden ehkäisemisessä?

Tietomallinnuksella eli rakennuksen kokonaisvaltaisella digitaalisella kuvantamisella on tulevaisuudessa mahdollista ehkäistä kosteusvauroita erittäin tehokkaasti. Tietomallinnus estää kosteusvaurioiden syntymisen kokonaan, sillä rakentamisen laatuun pystytään kiinnittämään huomiota aivan uudella tavalla.
– Tulevaisuudessa esimerkiksi muovimattoa ei yksikertaisesti enää pääse asentamaan märän betonin päälle, A-Insinöörien korjaussuunnitteluyksikön johtaja Mikko Tarri sanoo.

Kansantaloutta ja -terveyttä rasittavien kosteusvaurioiden korjaamiseen käytetään vuosittain miljardeja euroja. Vaikka yleisenä tahtotilana on jo pitkään ollut kosteusvaurioiden ehkäiseminen niiden korjaamisen sijaan, tarvittava tekniikka on puuttunut. Tietomallit tarjoavat jatkossa reseptiikan terveen rakennuksen rakentamiseen.

– Tietomallinnusta hyödyntämällä esimerkiksi betonin sisään voidaan asentaa anturit, jotka mittaavat betonin kosteutta rakentamisen ja rakennuksen käytön aikana. Poikkeamat mittauksessa aiheuttavat hälytyksen ja tarvittaviin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä heti, Tarri selventää.

Alkavat kosteusongelmat pystytään tunnistamaan jo varhaisessa vaiheessa, ja useista projekteista kertyvän tiedon avulla rakentamisen olosuhteet pystytään optimoimaan niin, että jatkossa seulasta pääsee läpi vain terveitä taloja.

Tilaajilla suuri vastuu

A-Insinööreissä painotetaan tilaajaan vastuuta rakentamisen laadun vaatimisessa. Tilaajan on osattava vaatia sellaista laatua, joka kestää rakennuksen koko elinkaaren. – Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi juuri kosteusvaurioiden ehkäisemistä jo rakennusvaiheessa, Tarri painottaa.

Rakennuksen elinkaarikustannuksista säästetään arviolta 5 prosenttia, kun merkittävät kosteusvauriot saadaan estettyä.
– Esimerkiksi koulujen ja sairaaloiden kohdalla tämä tarkoittaa veronmaksajien rahojen investoimista toimivaan ja tuottavaan rakentamiseen. Ei jatkuviin home- ja kosteusvauriokorjauksiin, summaa A-Insinöörien toimitusjohtaja Jyrki Keinänen.

Lisätiedot

Korjaussuunnitteluyksikön johtaja Mikko Tarri, puh. 0207 911 859, mikko.tarri@ains.fi, A-Insinöörit
Toimitusjohtaja Jyrki Keinänen, puh. 0207 911 701, jyrki.keinanen@ains.fi, A-Insinöörit

Artikkeli: Kosteusvauriot voidaan estää oikealla suunnittelulla http://www.ains.fi/node/721

A-Insinöörit – Asiakkaan ainutlaatuinen asiantuntijakumppani.

A-INSINÖÖRIT on rakennuttamisen, rakennesuunnittelun, infrasuunnittelun sekä kallio- ja ympäristösuunnittelun suunnännäyttäjä ja uusien yhteistyömallien luoja. Toimimme Suomessa valtakunnallisesti ja vientiprojekteissa maailmanlaajuisesti. Vuonna 2013 liikevaihtomme oli yli 40 miljoonaa euroa. Työllistämme tällä hetkellä lähes 600 ainutlaatuista asiantuntijaa. A-INSINÖÖRIT-toimintamme perustana ovat asiakkaiden tarpeet ja jokaisen hankkeen tavoitteena on asiakkaan tyytyväisyys. A-INSINÖÖRIT haluaa olla asiakkaan ainutlaatuinen asiantuntijakumppani ja samalla toimintatavoiltaan inhimillinen ja sitoutunut.

www.ains.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon