Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Viktig säkerhetsinformation om väggmonterad SMILA barnlampa

IKEA Oy

Viktig säkerhetsinformation om väggmonterad SMILA barnlampa

Julkaistu: 11.12.2013 klo 09:00
Julkaisija: IKEA Oy

IKEA uppmanar alla kunder som har en IKEA SMILA väggmonterad lampa att omedelbart kontrollera att lampan och sladden är utom räckhåll för barn, även när barnet befinner sig i en spjälsäng, och att den är ordentligt fastsatt i väggen. Lösa lampsladdar kan utgöra en säkerhetsrisk för spädbarn och små barn eftersom de kan få dem om halsen.

IKEA har mottagit en rapport om en olycka där ett spädbarn i en barnsäng dog efter att ha trasslat in sig i sladden till en SMILA väggmonterad lampa.

Kunder ombeds att ta kontakt med Byten & Återköp på varuhuset eller ringa till vår kundservice på (09) 3482 9400 för att få en gratis reparationssats som innehåller en varningsskylt, säkerhetsinstruktioner och självhäftande fästen för att fästa lampsladden på väggen.

IKEA påminner kunder om att alla produkter med dragsnöre eller sladdar, så som mörkläggningsgardiner och rullgardiner, kan innebära en säkerhetsrisk för små barn eftersom de kan få sladdarna runt halsen. Snören och sladdar bör alltid hållas utom räckhåll för små barn.

IKEA beklagar eventuella besvär som detta orsakar.

För mer information, kontakta IKEA Kommunication, 0404517856 eller pr.finland@ikea.com

IKEA

Ingvar Kampradin 1943 perustama IKEA tarjoaa laajan valikoiman hyvin suunniteltuja kodinsisustustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa niihin. Yrityksen tavoitteena on tarjota parempi arki meille tavallisille ihmisille. Tällä hetkellä 41 maassa toimii yhteensä 342 IKEA-tavarataloa, joista 300 on IKEA-konsernin omistuksessa. Viime vuonna IKEA-tavarataloissa vieraili 776 miljoonaa kävijää, ja IKEA työllistää maailmanlaajuisesti 154 000 työntekijää.  Suomessa on viisi IKEA-tavarataloa: Espoossa, Vantaalla, Raisiossa, Tampereella ja Kuopiossa. IKEA Oy on valittu vuosina 2011, 2012 ja 2013 Suomen parhaaksi työpaikaksi Great Place to Work -listauksessa.  www.IKEA.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon