Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Verkkokaupan menestys edellyttää monipuolisia toimitusvaihtoehtoja ja joustavia kumppaneita

Julkaistu: 10.10.2016 klo 11:30
Julkaisija: Accenture

Jos ostoprosessi on hankala ja toimitusvaihtoehdot puutteelliset, kuluttajat hylkäävät ostoskorin.

Oikeat toimituskumppanit, verkkosivujen käyttäjäystävällisyys ja kattavat toimitusvaihtoehdot ovat verkkokaupoille kriittisiä menestystekijöitä. Lähes kaksi kolmasosaa kuluttajista tekee ostopäätöksensä toimitusvaihtoehtojen perusteella. Usein ostoskori hylätään ennen tilauksen lähettämistä, jos ostoprosessi koetaan hankalaksi. Nämä tiedot käyvät ilmi Accenturen jakeluyhtiöiden liiketoimintaympäristöä ja -strategioita tarkastelevasta Differentiating Delivery: How to Win the eCommerce Battle -tutkimusraportista. Kyselytutkimukseen osallistui 1 124 verkkokauppaa harjoittavaa pk-yritystä kymmenestä eri maasta.

Verkkokaupan kasvun uskotaan jatkuvan
Tutkimukseen osallistuneet verkkokauppiaat olivat lähes yksimielisiä siitä, että verkkomyynti tulee kasvamaan vähintään kahdella prosentilla. Lähes puolet (46 prosenttia) vastaajista ennusti verkkokaupalle vähintään kymmenen prosentin vuosittaista kasvua. Lisäksi valtaosa (86 prosenttia) vastanneista suunnittelee verkkokauppatoimintansa laajentamista seuraavan vuoden aikana.

”Verkkokauppiaat toimivat nopeasti kasvavassa markkinassa, jossa toimituksesta on tulossa kriittinen erottava tekijä ja strateginen prioriteetti”, sanoo Kari Kaario, Accenture Digitalin johtaja Pohjoismaissa. ”Verkkokauppiaat ovat ottaneet toimitukseen strategisen lähestymistavan. Myös jakelupalveluita tarjoavien yritysten tulisi tehdä samoin.”

Saumaton ostokokemus oleellinen osa ostopäätöstä
Tutkimuksesta käy ilmi, että 66 prosenttia kuluttajista on valinnut verkkokaupan sen perusteella, kuinka monta toimitusvaihtoehtoa on tarjolla, ja jopa 76 prosenttia tarkastelee verkkokaupan palautusmahdollisuuksia ennen tilauksen vahvistamista. Verkkokauppiaiden tulisikin pyrkiä tarjoamaan asiakkaille mahdollisimman saumaton asiointikokemus, jossa sekä tuotteiden ostaminen että palauttaminen on mahdollisimman helppoa.

”Asiakaskokemuksen tulee olla elämyksellinen ja henkilökohtainen. Enää ei riitä, että pelkkä prosessi on kunnossa ja tilauksen saa teknisesti hoidettua”, toteaa Kaario.

Noin neljännes (26 prosenttia) tutkimukseen osallistuneista verkkokauppiaista kertoi käyttävänsä vähintään kolmea toimituspalvelujen tarjoajaa varmistaakseen parhaan mahdollisen hinnan sekä vähentääkseen paketin katoamisen ja toimituksen myöhästymisen riskiä. Vaikka kaikki palvelut voisi saada yhdeltä jakeluyhtiöltä, 79 prosenttia tekee mieluummin yhteistyötä useamman toimittajan kanssa.

Amazonin ja eBayn kautta lisää myyntiä
Tutkimuksen mukaan 83 prosenttia yrityksistä on tyytyväisiä nykyiseen ensisijaiseen jakelupalvelukumppaniinsa. Silti monet verkkokaupat kääntyvät Amazonin ja eBayn kaltaisten markkinapaikkojen puoleen. Niiden avulla on mahdollista tavoittaa suurempi joukko kuluttajia ja kasvattaa liikevaihtoa, mikä lisää alan kilpailua entisestään. Verkkokaupoista 69 prosenttia saa peräti 41 prosenttia liikevaihdostaan verkkopohjaisen markkinapaikan kautta.

”Kyse ei ole ainoastaan siitä, että markkinapaikat tunkeutuvat jakelupalvelujen toimialueelle, vaan merkittävät kauppiaat syrjäyttävät jakelupalvelujen tarjoajat ja käyttävät mieluummin omia palvelujaan”, sanoo Kaario. ”Digitalisaatio hämärtää verkkokauppojen, markkinapaikkojen ja jakelupalveluiden välisiä rajoja huomattavasti. Uusiin liiketoimintauhkiin ja -mahdollisuuksiin sopeutuminen on välttämätöntä pakettialan yritysten tulevaisuuden kasvun turvaamiseksi.”

Viisi avainta posti- ja jakeluyritysten menestykseen

• Asiakastyytyväisyys: Suurin osa (79 prosenttia) vastaajista oli sitä mieltä, että helpot ja edulliset palautuspalvelut sekä toimituksen seurantapalvelu ovat jakeluyhtiön tärkeimpiä ominaisuuksia. Verkkokaupoille kiinnostavimpia palveluita ovat muun muassa asiakkaan mahdollisuus päättää toimituspäivä (69 prosenttia), paketin saapumisilmoitus (67 prosenttia) ja mahdollisuus sopia toimituksesta suoraan siitä vastaavan yrityksen kanssa (68 prosenttia).
  • Palautukset: Kuluttajat kaipaavat parempia palautusmahdollisuuksia ja tekevät enemmän ostoksia verkkokaupassa, jossa palautus on tehty helpoksi. Verkkokaupat pitivät palautusmahdollisuuksia yhtenä tärkeimmistä ominaisuuksista toimituspalvelua tarjoavan yrityksen valinnassa.
  • Kilpailukykyinen hinnoittelu: 73 prosenttia kyselyyn vastanneista verkkokaupoista kertoi pitäytyvänsä yhdessä toimittajassa varmistaakseen parhaat määräalennukset. Posti- ja jakelualan yritysten kannattaa testata erilaisia määräalennuksia ja hyödyntää analytiikkaa varmistaakseen, että tarjotut ehdot tukevat verkkokauppaa.
  • Kohdennetut palvelut: Mitä suuremmiksi yritykset kasvavat, sitä monipuolisempia palveluja ne tarvitsevat. Suuret verkkokaupat ovat pienempiä kiinnostuneempia esimerkiksi varastointi- ja asennuspalveluista. Kilpailussa pärjääminen hinnan ja palvelutarjonnan osalta edellyttää asiakkaiden segmentointia kohdennettujen tuotteiden kehittämiseksi.
  • Toimitukset ulkomaille: Posti- ja pakettipalveluyritysten kannattaa räätälöidä tarjontansa ulkomaan B2C-verkkokauppaa varten, sillä tämän markkinan ennustetaan kasvavan yli 890 miljardiin euroon vuoteen 2020 mennessä. Uusilla, ulkomailta tilaavilla kuluttajilla on erilaiset tarpeet ja odotukset mm. toimituspäivien ja -kustannusten suhteen. Verkkokaupat suosivat toimijoita, jotka pystyvät tarjoamaan saumattomia, yksinkertaisia ja luotettavia kansainvälisiä toimituspalveluja.

Tietoja tutkimuksesta
Kyselytutkimukseen osallistui 1 124 yritystä, joissa on korkeintaan 500 työntekijää ja joiden verkkokaupan maailmanlaajuinen liikevaihto on alle 500 miljoonaa dollaria tai on yli 20 prosenttia yrityksen kokonaisliikevaihdosta. Kaikki tutkimuksessa mukana olleet yritykset myyvät tuotteita, jotka edellyttävät fyysistä toimitusta. Verkkokyselyn toteutti McGuire Research. Mukana oli 10 maata: Australia, Brasilia, Italia, Iso-Britannia, Japani, Kanada, Kiina, Ranska, Saksa ja Yhdysvallat.

Lue alkuperäinen englanninkielinen tiedote.

Reeta Kaukiainen, Accenture, viestintä
Sähköposti: reeta.l.kaukiainen@accenture.com
Press office: 040 137 3954

Accenture