Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Vähittäiskaupan murros on lisännyt osa-aikatyöntekijöiden määrää

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Vähittäiskaupan murros on lisännyt osa-aikatyöntekijöiden määrää

Julkaistu: 24.08.2015 klo 12:00
Julkaisija: Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Verkkokauppa ja talouden taantuma ovat mullistaneet suomalaista vähittäiskauppaa viime vuosina. Kaupan ongelmat näkyvät tyhjän liiketilan lisääntymisenä ja työllisyyden heikentymisenä: kaupan alan myyntitöihin oli kesäkuun lopussa pyrkimässä lähes 20 000 työtöntä työnhakijaa.

Sen sijaan osa-aikatyötä ja vuokratyötä tekevien palkansaajien osuus on ollut kasvussa. Kaupan alan työtunnit palkansaajaa kohden ovat laskeneet kuluvan vuosikymmenen alusta, vaikka vastaavaa laskua ei ole nähtävissä palkansaajilla yleisesti, selviää tänään 24.8. julkaistusta Vähittäiskauppa Suomessa 2015 -kirjasta.

- Tästä on ainakin osittain kiittäminen osa-aikatyötä. Tämä on hyvä pitää mielessä, kun käydään keskustelua työajan pidentämisestä, Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin sanoo.

Esimerkiksi myyjän tehtävissä niiden palkansaajien määrä on ollut nousussa, jotka tekevät osa-aikatyötä kokoaikatyön puuttumisen vuoksi. Samanaikaisesti opiskelijoiden suhteellinen osuus osa-aikatyötä tekevistä myyjistä on pienentynyt.

Selinin mielestä osa-aikatyötä tulisi kehittää lainsäädännöllä. Työntekijälle pitäisi taata paremmin oikeudet kokoaikatyöhön, mutta myös turvata mahdollisuus osa-aikatyöhön työntekijän sitä tahtoessa.

- Tämä ei tietenkään ole muodikasta näinä sääntelyn vastaisina aikoina, mutta hyvä sääntely on aina järkevää.

Sipilän hallituksen hallitusohjelmassa myös kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen on esillä osana sääntelyn purkua. Selin ei näe sille tarvetta.

- Kauppojen aukiolo Suomessa on jo nyt hyvin vapaata, Selin korostaa.

Kokonaiskuva suomalaiseen vähittäiskauppaan

Vähittäiskauppa Suomessa 2015 on seitsemäs uudistettu kirja, joka tarjoaa ajankohtaisen kokonaiskuvan suomalaisesta vähittäiskaupasta.  Sen on rahoittanut Palvelualojen ammattiliitto PAM.

Kirjan tarkoituksena on avata lukijalle monimuotoinen kuva vähittäiskaupasta, joka on lähellä kuluttajien arkea ja vahvasti mukana markkinoiden kehityksessä. Kirjan tarkoitus on välittää kaupan perustarina. Taustatutkimuksen ovat tehneet kaupan tutkijat Tuomas Santasalo ja Katja Koskela.

Vähittäiskauppa Suomessa 2015 (pdf)

Tuomas Santasalo, tutkija, 040 5262 620

Ann Selin, puheenjohtaja, 0500 750 405

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien ammattiliitto. PAMiin kuuluu noin 230 000 jäsentä, joista naisia on 80 prosenttia. Suurin osa PAMin jäsenistä työskentelee vähittäiskaupassa, majoitus- ja ravitsemisalalla, kiinteistöpalveluissa tai vartiointialalla. www.pam.fi