Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Vaajakosken uuden S-marketin rakentaminen käyntiin

Osuuskauppa Keskimaa

Vaajakosken uuden S-marketin rakentaminen käyntiin

Julkaistu: 08.06.2012 klo 13:00
Julkaisija: Osuuskauppa Keskimaa

Keskimaa Osk:n uuden S-market Vaajakosken rakentaminen alkaa lähipäivinä. Marketin yhteyteen tulevista, ulkopuolisille yrityksille vuokrattavista ns. etumyymälätiloista on tehty jo esisopimuksia.

Vaajakosken kiertoliittymän ja Pandan makeistehtaan väliselle alueelle, Leppävedentien eteläpuolelle rakennetaan yhteensä 5 500 neliömetrin S-market-kauppakiinteistö. Rakennustyöt käynnistetään lähipäivinä, kaavaluonnokseen perustuvan poikkeusluvan saatua lainvoiman.

Uusi S-market sijoittuu valtakunnallisesti arvokkaaseen Vaajakosken teollisuusmiljööseen. Vaajakosken keskusta-alueen maamerkkeinä toimivat entisen margariinitehtaan vanhin osa sekä punatiilinen piippu ovat asemakaavalla suojeltuja. Ne liitetään kiinteäksi osaksi uutta S-marketia.

1920-luvun lopulla valmistuneen tehdasrakennuksen julkisivu sekä vesikatto peruskorjataan. Kiinteistön sisätiloissa noin 500 neliötä muutetaan marketin sosiaali-, toimisto- ja teknisiksi tiloiksi.

–Muuhun osaan vanhaa kiinteistöä sijoittuu varastoja sekä ulkopuolisille yrityksille vuokrattavia toimistotiloja. Historialliseen tehdasrakennukseen on suunnitteilla myös miljööseen sopiva Keskimaa-museo, kiinteistöjohtaja Matti Vihinen selvittää.

Vaajakosken kaupallisten palvelujen vaikutusalueella on asemakaavaluonnoksessa arvioitu asuvan jopa 27 000 henkilöä.

– Avaamme Vaajakoskelle reilun vuoden kuluttua alkusyksyllä yhden Keskimaan suurimmista S-marketeista. Myymälän koko tulee olemaan noin 3 500 neliötä, aluejohtaja Tommi Viitanen kuvailee.

Marketin valikoimasuunnittelu on vielä työn alla, täsmentyen lähikuukausien aikana. Joka tapauksessa painotus tulee olemaan hyvin selkeästi päivittäistavarassa.

– Vaajakosken uuteen S-marketiin tulee ketjun laajin päivittäistavaravalikoima täydennettynä muun muassa palvelutorilta myytävillä erikoistuotteilla. Elintarvikkeissa ylletään hyvinkin Prismojen valikoiman tasolle.

S-marketin lisäksi kiinteistöön sijoittuu useita etumyymälöitä.

Uudet liiketilat ovat herättäneet paljon kiinnostusta. Esisopimuksia on tähän mennessä tehty neljän yrityksen kanssa. Vuokralaisten neliötarpeesta riippuen kiinteistöön voidaan sijoittaa yhteensä 5-8 etumyymälää.

S-marketin rakentamisen yhteydessä uudistetaan alueen liikennejärjestelyjä yhteistyössä kaupungin ja ELY-keskuksen kanssa.

Leppävedentielle, nykyisen Pandan risteyksen kohdalle rakennetaan kiertoliittymä, josta tulee kulku sekä Pandalle että S-marketiin. Kevyt liikenne ohjataan Wesmanninmäeltä S-marketiin turvallisesti Leppävedentien alittavan tunnelin kautta.

Hanke on kustannuksiltaan noin 9,5 miljoonaa euroa. Kohteen pääurakoitsijana toimii Rakennusliike Lemminkäinen Oy / Jyväskylä.

Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa tämän vuoden alkupuolella purettiin Pandan vanha makeistehdas, Inex Partners Oy:n entinen varastosiipi sekä Fortumin käytöstä poistettu lämpölaitos. Purkamisesta syntynyt betonijäte hyötykäytetään uuden kiinteistön maanrakennusurakassa.

Kiinteistöjohtaja Matti Vihinen, 050 502 5252
Aluejohtaja Tommi Viitanen, 040 506 7962

Keskimaa Osk on vähittäiskauppaa sekä matkailu- ja ravitsemiskauppaa ja liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 700 miljoonan euron vuosimyynnillään. Asiakasomistajia on yli 110 000. Keskimaa työllistää noin 2000 keskisuomalaista.