Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Uusi tapa lähettää paketteja: ei punnitsemista, postimaksu netissä, Helposti-koodi pakettiin ja menoksi

Posti Group

Julkaistu: 09.05.2016 klo 09:30
Julkaisija: Posti Group

Posti ottaa käyttöön uuden palvelun, jonka avulla pakettien lähettäminen on helpompaa kuin koskaan. Asiakas voi maksaa paketin postimaksun verkossa osoitteessa www.posti.fi/lahettaminen. Hinta perustuu painon sijasta mittoihin, joten lähettäminen on usein edullisempaa. Verkosta saa paketin lähettämistä varten Helposti-koodin sähköpostiin tai puhelimeen. Koodi kirjoitetaan tarraan paketin päälle, ja paketti jätetään jonottamatta mihin tahansa Postin palvelupisteeseen.

– Tuomme perinteisten tapojen rinnalle digitaalisia palveluja, jotta asiointi olisi mahdollisimman simppeliä. Uudella lähetystavalla asiakas säästyy osoitekortin täyttämiseltä ja tulostamiselta. Hinnan näkee helposti netistä mittojen mukaan, eikä punnita tarvitse. Myös postissa monta vaihetta jää pois. Riittää, kun asiakas liittää Helposti-koodin pakettiin ja jättää sen jonottamatta mihin tahansa Postin palvelupisteeseen, Postin verkostojohtaja Anna Lehtonen sanoo.

Tarroja Helposti-koodia varten saa Postin palvelupisteistä, ja Posti lähettää tarroja kotitalouksiin myös Postisen välissä.

Paketin noutaminen on jo mahdollista digitaalisesti ihan ilman paperia.

– Saapumisilmoituksen voi saada tekstiviestinä, sähköpostiin tai kännykän Posti-sovellukseen, ja postissa tarvitaan vain kuittaus. Kokeilemme parhaillaan myös paikannusteknologiaa ja Postin mobiilisovelluksen käyttöä noutamisen apuna viidessä postissa. Tällöin kaikki hoituu digitaalisesti, Lehtonen kertoo.

Postimaksu mittojen mukaan

Postiin jätettäessä verkkopalvelu määrittelee postimaksun paketin mittojen perusteella. Paketin painoa ei tarvitse tietää, kunhan se ei paina yli 35 kg. Samalla logiikalla hinta määräytyy Postin pakettiautomaateilla, postimaksun määrittää lokeron koko ja maksaa voi sirukortilla.

Paketin voi lähettää haja-asutusalueella omasta postilaatikosta

Noutomerkkipalvelun piirissä olevat haja-asutusalueella asuvat kuluttajat voivat postittaa kirjeitä ja jatkossa myös Helposti-koodilla varustettuja paketteja omasta postilaatikostaan. Valmiiksi maksetut kirjeet, kortit ja verkkopalvelussa maksetut paketit otetaan kuljetettavaksi silloin, kun postilaatikkoon tai samaan laatikkoryhmään jaetaan saapuvaa postia. Postilaatikon tulee olla varustettu noutomerkillä.

Noutomerkkipalvelu on mahdollinen tietyillä haja-asutusalueilla, jos etäisyys postinsaajan asunnosta lähimpään postitoimipaikkaan tai kirjelaatikkoon on yli kolme kilometriä. Asiakas voi tarkistaa Postin asiakaspalvelusta mahdollisuuden palvelun käyttöön.

Lisätietoja medialle: Postin MediaDesk, puh. 020 452 3366 (ma-pe 9.00-16.30)

Posti Group on ensisijainen valintasi postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluissa. Huolehdimme kaupankäynnin ja arjen sujuvuudesta yhdeksässä maassa. Liikevaihtomme vuonna 2015 oli 1 650 miljoonaa euroa. Palvelemme asiakkaitamme Suomessa Posti-nimellä ja muissa maissa Itella-nimellä noin 22 000 ammattilaisen voimin. Kaikki palvelumme Suomessa ovat hiilineutraaleja. www.posti.com.