Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Tukilakkoilu ei edistä työmarkkinoiden kehittämistä eikä nosta Suomea suosta

Kaupan liitto

Tukilakkoilu ei edistä työmarkkinoiden kehittämistä eikä nosta Suomea suosta

Julkaistu: 26.11.2015 klo 12:30
Julkaisija: Kaupan liitto

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry on ilmoittanut aloittavansa tukilakon asiamiesposteissa, joissa noudatetaan kaupan alan työehtosopimusta. Kaupan liitto pitää tukilakkopäätöstä kohtuuttomana.

PAM on ilmoittanut aloittavansa tukilakon asiamiesposteissa keskiviikkona 2.12. kello 6.00. Lakon on ilmoitettu päättyvän perjantaina 4.12. kello 24.

Kuljetusliittojen ja PAMin tänään ilmoittamat tukilakot osoittavat hyvin konkreettisesti, että Suomen työrauhalainsäädäntö on pahasti vanhentunut. Postin liiketoiminta on rajussa murroksessa, joten selviytyäkseen sen on pakko saada muutettua myös työsuhteiden ehtoja.

”Vaikka tukilakot ovat sallittuja silloin, kun ne eivät kohdistu omaan työehtosopimukseen, jossain menee kuitenkin tukitoimien suhteettomuuden raja. Postin työriitaan osattomat kaupan yritykset joutuvat tukilakon uhriksi. Pahimmillaan Suomi voi pysähtyä yhden yrityksen työriidan takia”, Kaupan liiton työmarkkinajohtaja Anna Lavikkala sanoo.

Lisätiedot:  Kaupan liiton työmarkkinajohtaja Anna Lavikkala, anna.lavikkala(at)kauppa.fi, p. 0400 406 088

Kaupan liitto edustaa elinkeinoelämän suurinta toimialaa kauppaa. Kauppa työllistää noin 300 000 henkilöä Suomessa. Kaupan liiton piirissä on noin 7 000 jäsenyritystä, ja se edustaa sekä vähittäis- että tukkukauppoja elinkeinopolitiikassa ja työmarkkinaedunvalvonnassa. www.kauppa.fi