Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Teräväpiirtotelevisiot myy. Rakentamisen kasvu piristää isojen kodinkoneiden kauppaa

Elektroniikan tukkukauppiaat ry

Julkaistu: 03.05.2016 klo 09:58
Julkaisija: Elektroniikan tukkukauppiaat ry

Isojen kodinkoneiden kysyntää kasvattivat muun muassa uudisrakentamisen ja remontoinnin piristyminen. Kodintekniikan myynti kotitalouksiin laski kuitenkin 7,0 prosenttia verrattuna vuoden 2015 ensimmäiseen neljännekseen. Viihde-elektroniikassa laskua kertyi 13,2 prosenttia. Myös älypuhelimien kysyntä kääntyi pitkästä aikaa 6,6 prosentin laskuun. Tiedot käyvät ilmi kodintekniikkaindeksistä 1-3/2016.

Isojen kodinkoneiden kysyntää kasvattivat muun muassa uudisrakentamisen ja remontoinnin piristyminen. Kaupan arvo nousi 4,9 prosenttia. Isojen kodinkoneiden kauppaa piristivät sekä vapaasti sijoitettavat (5,9 %) että kalusteisiin asennettavat (8,7 %) liedet ja uunit sekä mikroaaltouunit (3,5 %). Myyntiä nostivat myös astianpesukoneet (5,0 %), pyykinpesukoneet (5,0) ja kuivausrummut (12,7 %) sekä kylmälaitteet (1,0 %). Pienkoneiden myynti laski 5,7 prosenttia. Ainoat nousijat olivat pölynimurit (2,9 %) ja parranajokoneet (2,3 %).

Televisioiden kauppa piristyi ultra hd -televisioiden ansiosta 1,3 prosenttia. Uhd-mallien myynti kasvoi 94,6 prosenttia, ja kappalemääräistä kasvua kertyi peräti 113,0 prosenttia. Äänentoistolaitteissa kasvuun ylsivät muun muassa kuulokkeet (2,0 %) ja bluetooth-kaiuttimet (17,0 %). Äänentoistolaitteiden myynti laski kuitenkin 3,4 prosenttia. Kameroiden myynti laski kaikissa tuoteryhmissä. Yhteensä laskua kertyi 22,1 prosenttia.

Halvimpien älypuhelimien heikentynyt kysyntä johti pitkästä aikaa myynnin laskuun (6,6 %). Kalliimmat älypuhelimet käyvät edelleen hyvin kaupaksi, mutta kaikki suositut uutuudet eivät ehtineet myyntiin täysmääräisesti ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Tietokoneiden myynti kuluttajille kasvoi 10,3 prosenttia. Tablettien myynti sen sijaan laski 37,3 prosenttia. Tablettien keskihinta on nyt 300 euroa eli 14,2 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden ensimmäiselle neljännekselle kirjattu 349 euroa.

Tämän tiedotteen tekstin voi ladata pdf-muodossa tästä.

Koko tilaston grafiikoineen voi ladata pdf-muodossa tästä.

Viihde-elektroniikka ja puhelimet Markus Nummisalo, myyntijohtaja, Samsung Electronics Nordic AB, Suomen Sivuliike, 0400 569 228, markus.nummisalo(a)samsung.fi

Kuvantaminen Lauri Nieminen, maajohtaja, Nikon Nordic AB, 040 138 0600, lauri.nieminen(a)nikon.fi

Kodinkoneet Esa Silver toimitusjohtaja, Miele Oy 0400 156 085 esa.silver(a)miele.fi

Pienkoneet Heidi Stirkkinen, maajohtaja, OBH Nordica Finland Oy, 040 703 7426, heidi.stirkkinen(a)obhnordica.fi