Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Teknisellä kaupalla positiiviset odotukset

Teknisellä kaupalla positiiviset odotukset

Julkaistu: 28.04.2010 klo 08:45
Julkaisija: Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Teknisen Kaupan suhdannebarometrin mukaan alan yritykset näkevät jo valoa tunnelin päässä. 78 prosenttia yrityksistä odottaa myynnin kasvavan seuraavan 12 kuukauden aikana.

Tiedot käyvät ilmi Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen jäsentensä keskuudessa huhtikuussa teettämästä suhdannekyselystä. Siihen vastasi 182 yritystä, jotka kattavat yhteensä 80 prosenttia yhdistyksen jäsenyritysten liikevaihdosta.

– Merkittävin muutos huhtikuussa tapahtui seuraavaa kolmea kuukautta koskevissa odotuksissa. Tämä on erityisen ilahduttavaa, sillä aikaisemmissa kyselyissä nousun uskottiin alkavan vasta syksyllä, Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen toimitusjohtaja Markku Uitto sanoo.

– Positiivisuus on lisääntynyt suhdanneodotuksissa tämän vuoden jokaisena kuukautena. Vielä viime vuoden lopussa odotukset olivat synkät. Nyt aurinko alkaa paistaa tekniseen kauppaankin, Uitto lisää.

Kaksi kolmasosaa yrityksistä odottaa myynnin kasvavan seuraavan vuosineljänneksen aikana, kun osuus maaliskuussa oli 39 prosenttia. Varastoja on ajettu alas, ja nyt toimitusketjun kaikissa osissa odotetaan toimitusaikojen pitenevän tämän vuoden aikana. Tarjouspyyntöjen määrän uskoi kasvavan 74 prosenttia yrityksistä. Seuraavan kolmen kuukauden aikana 66 prosenttia ja seuraavan vuoden aikana 77 prosenttia vastaajista odottaa tilaussaannin kasvavan.

Alkuvuosi oli teknisessä kaupassa kuitenkin vielä laskun aikaa. Alustavien tietojen mukaan myynti laski ensimmäisellä neljänneksellä runsaat yhdeksän prosenttia vuodesta 2009. Toimialojen välille on kuitenkin syntynyt eroja. Viime vuonna jyrkästi laskenut raaka-ainekauppa jatkoi vuoden ensi kuukausina reilun kolmen prosentin laskussa.

Teknisen Kaupan myynti 1.1.–31.3.2010

Myynti, euroa (alv 0 %)

Muutos ed. vuoden vastaavasta ajasta %

Raaka-ainekauppa

Teollisuuden investointitavarat

Rakentaminen

Tuotantotarvikkeet

Kuluttajakauppa ja autoalan jälkimarkkina

Tekninen Kauppa yhteensä

Lisätietoa:

Markku Uitto

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

markku.uitto(at)tekninen.fi

puh. 0400 407 870

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys edustaa noin neljääsataa alan yritystä. Ne työllistävät yhteensä 20 000 henkeä. Jäsenyritykset toimivat useilla eri teollisuudenaloilla, kuten raaka-ainekaupassa sekä teollisuuden ja rakennusalan koneiden ja laitteiden toimittajana.