Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Tapp Commerce: Mobiilipalvelut kehittyvien markkinoiden käteisasiakkaiden ulottuville

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 22.04.2016 klo 08:18
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Tapp Commercen kuluttajille suunnattu mobiilipalvelu laajentaa käteisasiakkaiden ostomahdollisuuksia digitaalisesti. Team Finland -verkosto on rahoittanut yrityksen kansainvälistymisen esiselvitystyötä ja laajentumista uusille markkinoille.

Yli 250 miljoonan asukkaan Indonesiassa vain joka viidennellä on pankkitili. Suurin osa maksuliikenteestä tapahtuu käteisellä. Turkulaisen vuonna 2013 perustetun Tapp Commercen mobiilipalvelun Tapp Marketin avulla kehittyvien maiden syrjäseuduilla asuvat voivat maksaa laskunsa käteisellä omassa kylässään tutun agentin kautta. Pankkitiliä ei tarvita, ja näin voidaan välttää jopa tuntien matkustus lähimpään kaupunkiin vain laskuja maksamaan.

Tapp Market madaltaa kynnystä yrittäjyyteen ja antaa kenelle tahansa mahdollisuuden hankkia lisätuloja myyntiagenttina. Myynnin aloittamiseen tarvitaan vain älypuhelin ja muutaman euron lataus palveluun. Kuluttajat voivat ostaa esimerkiksi puheaikaa, räätälöityjä vakuutuksia tai maksaa laskunsa Tapp Marketin välityksellä. Tapp Market julkaistiin Indonesiassa heinäkuussa 2015, ja myyntiagentit ovat palvelleet jo yli 1,7 miljoonaa kuluttajaa.

Team Finland kansainvälisen kasvun konkreettisena apuna

Tapp Commerce työllistää 23 henkilöä Suomessa, 35 Indonesiassa, seitsemän Filippiineillä ja yhden Thaimaassa. Team Finland -verkosto on ollut kasvun ja kansainvälistymisen tukena.

Erittäin tärkeässä markkinoiden esiselvitystyössä auttoivat Finpro ja Finnpartnership-ohjelma. Finpron kanssa Tapp Commerce selvitti mobiilikäyttöä ja kuluttajakäyttäytymistä erityisesti Vietnamissa, Indonesiassa, Filippiineillä, Thaimaassa ja Myanmarissa. Finpro auttoi myös luomaan kontakteja paikallisten markkinatutkimuksia tekevien konsulttien kanssa. Finnpartnership mahdollisti usean eri markkinan selvityksen samanaikaisesti.

Suorana jatkona jo tehdyille markkinaselvityksille Tapp Commerce tuo sovelluksensa uusille alueille Tekesin Nuoret innovatiiviset yritykset -rahoituksella. Rahoitusohjelman ensimmäisen vaiheen aikana vuorossa on Kaakkois-Aasia. Kesän 2016 aikana avataan tytäryhtiöt Vietnamiin ja Thaimaahan. Tavoitteena on palvella kymmenien tuhansien myyntiagenttien kautta miljoonia vain käteistä maksuvälineenä käyttäviä kuluttajia vielä kuluvan vuoden aikana.

Heini Saari
Tapp Commerce
heini.saari@tappcommerce.com

www.tappcommerce.com