Etusivu » Tiedotteet » Kauppa » Syksyn postimerkit vievät luontoon

Syksyn postimerkit vievät luontoon

Julkaistu: 29.08.2016 klo 08:00
Julkaisija: Posti Group

Posti julkaisee 9. syyskuuta neljä postimerkkijulkaisua, joissa on yhteensä 15 erillistä postimerkkiä. Omat merkkinsä saavat uhanalaiset saimaannorppa, kääpiötytönkorento ja kiljuhanhi. Lisäksi postimerkeissä nostetaan esiin suomalaisia ruokasieniä, jokamiehen oikeudet ja nykypäivän kuvataidetta.

Uhanalaiset eläimet -arkki yhteistyössä WWF:n kanssa

Petteri Mattila on suunnitellut uudenlaisen 30 kappaleen postimerkkisarjan, jossa esiintyy kolme uhanalaista eläinlajia Suomen luonnosta: saimaannorppa, kääpiötytönkorento ja kiljuhanhi.

1. luokan postimerkit julkaistaan yhteistyössä WWF Suomen kanssa. Merkkien kääntöpuolella on tietoa lajeista ja niiden suojelemisesta sekä WWF:n suojelutyöstä. Merkeissä kuvatut erittäin uhanalaiset lajit kärsivät muun muassa elin- ja asuinalueiden muutoksista ja ilmaston lämpenemisestä. Norppakantaa on kuitenkin onnistuttu kasvattamaan suojelutyön ansiosta: lähes sukupuuttoon metsästetty laji rauhoitettiin vuonna 1955 ja WWF aloitti suojelutyön vuonna 1979. Nyt saimaannorppia on arviolta 320.

Jokamiehen oikeudet 100-vuotiaassa Suomessa

Suomessa jokainen voi nauttia luonnosta riippumatta sen omistussuhteista. Tätä oikeutta kunnioittaa Suomi 100 vuotta -sarjan Jokamiehen oikeudet -postimerkit. Kuuden 1. luokan postimerkin vihon on suunnitellut Jussi Kaakinen.

- Kuvissa on edustettuna eri vuodenajat, yleisimmät luonnonympäristöt ja ihmisiä lapsesta vanhukseen. He ovat luonnossa mielellään ja osaavat toimia siellä oikein. Ensikertalaisena postimerkkisuunnittelijana minua kiehtoi pieneen kuvakokoon liittyvä pelkistämisen tarve ja toisaalta se, miten pienikin tila riittää isojen maisemien esittämiseen. Jokamiehenoikeus-postimerkeissä maisemat jatkuvatkin varsinaisen merkin alueen ulkopuolelle, ja arkista irrotettuna merkki saattaa näyttää yllättävän erilaiselta, Kaakinen kuvailee.

Rakkaudesta sieniin

Postimerkkeihin nousevat Suomen metsäsienistä himoitut keltavahvero, isohapero, mustatorvisieni, kuusenleppärousku ja tuoksuvalmuska eli matsutake. Posti on suunnitellut viiden 1. luokan postimerkin vihon tiiviissä yhteistyössä sienitietoutta edistävän Sieni-ihmiset ry:n kanssa.

Postimerkkien suunnittelijat ovat graafikkolegenda Erik Bruun, fotorealistista tyyliä käyttävä graafikko Minni Havas, kalakuvituksistaan tunnettu Sakke Yrjölä, luontoaiheisiin erikoistunut muotoilija Teemu Järvi sekä maalari Tiina Suikkanen. Postimerkkivihon graafisesta suunnittelusta vastaa Dog Design. Julkaisun ensipäivänkuoren ja -leiman suunnittelee Erik Bruun.

Lisätietoja Ruokasieniä-merkkien synnystä tiedotteessa 19.09.2015: Suomalaiset ruokasienet nousevat esiin ensi syksyn postimerkeissä

Art Post II

Posti tuo esiin suomalaista uutta kuvataidetta neljän 1. luokan postimerkin julkaisulla. Art Post II -pienoisarkki on jatkoa syksyn 2015 julkaisuun. Merkkien taiteilijat ovat Ville Andersson ja Eeva-Riitta Eerola.

-Postimerkit saivat alkunsa Nick Caven Love letter-nimisestä balladista. Kappaleen herkkä ja toiveikas tunnelma kertoo, miten paljon tunnetta yksi kirje voi sisältää. Postimerkeillä tahdon kehottaa kaikkia jatkamaan tätä kaunista perinnettä: kirjeiden kirjoittamista toisillemme, Adersson kertoo.

- Maalaamisessa minua kiinnostaa se, miten maalaus mahdollistaa asioiden kokemuksellisuuden ja monia samanaikaisia lukutapoja. Toivon näiden postimerkkien osaltaan lisäävän kiinnostusta niin nykytaidetta kuin laajemminkin visuaalista kulttuuriamme kohtaan, Eerola sanoo.

Posti Oy
• Design Manager Tommi Kantola, puh. 020 451 5531, tommi.kantola@posti.com
• Design Manager Petri Pohjolainen, puh. 020 451 5572, petri.pohjolainen@posti.com

Posti Group Oyj
• tiedottaja Merja Suomalainen, puh. 0400 918 221, merja.suomalainen@posti.com

Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön

Tutustu Postin verkkokaupassa kaikkiin myynnissä oleviin postimerkkeihin:
www.posti.fi/ostoksille.

Posti Group on ensisijainen valintasi postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluissa. Huolehdimme kaupankäynnin ja arjen sujuvuudesta yhdeksässä maassa. Liikevaihtomme vuonna 2015 oli 1 650 miljoonaa euroa. Palvelemme asiakkaitamme Suomessa Posti-nimellä ja muissa maissa Itella-nimellä noin 22 000 ammattilaisen voimin. Kaikki palvelumme Suomessa ovat hiilineutraaleja. www.posti.com.